Havregrøt med frukt og frø er verdens beste start på dagen

Hver morgen spiser jeg havregrøt til frokost. Det høres litt tiltak ut å begynne å koke opp grøt om morgenen, men akkurat havregrøt går utrolig fort. Det tar deg max 6 minutter, og det har du sikkert tid til. Havregrøt er en super start på dagen – spesielt når du topper den med alskens sunne godsaker. Jeg slumper alltid veldig når jeg lager grøt, så her er det bare å prøve seg litt frem. Men slik, omtrent, lager jeg den…

  • 1/2 dl vann
  • 1 knivsodd himalayasalt
  • 1 dl store havregryn
  • 1 dl melk
  • 1 ts agavesirup

Ha vann, salt, havregryn og melk i en gryte. (I oppskriften min står det himalayasalt. Selvsagt kan du bruke vanlig salt, men har du smakt himalyasalt? Once you go himalayasalt, you never go back! Jeg lover!) Kok opp og la småkoke under stadig omrøring i 3-5 minutter. Kanskje må du spe på med mere melk. Jeg synes ikke det er godt når grøten blir for tykk – jeg vil gjerne ha den litt flytende. Når grøten er slik du vil ha den, kan du ha i agavesirup for å gi litt sødme og rør om. Agavesirup er en plantesirup som gir deg mindre blodsukkerhopp enn vanlig sukker.

Ha over på asjett, strø godt med kanel på. Deretter er det opp til deg hva du topper det med. Jeg liker blåbær, linfrø og gresskarkjerner. Banan er også bra, det samme er solsikkekjerner. Hva liker du på havregrøten din?

Havregrøt med kanel, banan og granateple

Havregrøt med solsikkekjerner, kanel, banan og granateple

Legg igjen en kommentar

