Hvordan spise mer vegetarmat – noen tips på veien

Jeg har i flere år kalt meg selv fleksitarianer. Med det mener jeg at jeg spiser kjøtt ved enkelte anledninger, jeg spiser også fisk, men aller helst lever jeg på vegetarisk eller vegansk mat. Det er mange årsaker til at jeg begynte å kutte ned kraftig på kjøttforbruket. Hensyn til miljøet, dyrevelferd, egen helse og velvære en noen av dem. Og jo mindre kjøtt jeg spiser, jo mindre får jeg lyst på det! Å kjøpe en pakke med kjøtt på butikken gjør meg i dag faktisk litt uvel…!

Jeg vet at mange, av forskjellige grunner, går rundt med et ønske om å gå over til mer vegetarisk mat. Jeg har en venninne som nettopp har bestemt seg for å gjøre flere vegetariske valg i hverdagen. Det gjør meg både stolt og glad! Så kom jeg på at det sikkert er mange andre som er i den situasjonen, men som ikke helt vet hvordan de skal begynne. Dermed kommer jeg her med noen tips som jeg håper kan være til hjelp for de som ønsker å spise mer grønt og mindre kjøtt!

  • Først og fremst – hvis du synes det er et for stort skritt å ta å gå fra å spise kjøtt hver dag til å være veganer, så ikke stress! Ta en ting av gangen. Kanskje kan det være greit å begynne med å redusere kjøtt en del dager i uka. Begynn med kjøttfri mandag, onsdag og torsdag, f.eks. Du kan også bestemme deg for å kutte ut kjøtt til frokost og lunsj. Deretter kan du utvide de kjøttfrie dagene til å gjelde også i helgene, og kjøttfri lunsj til også å gjelde middag når du begynner å få teken.
  • Bruk kjøtterstatning! Da jeg først begynte å spise vegetarisk, brukte jeg mye erstatning for kjøtt. I kjøledisken på de fleste matvarebutikker med litt utvalg i Norge finner du flotte produkter fra  f.eks. Quorn og Hälsans Kök. Disse får du i form av kjøttdeig, kjøttfarse, schnitzler, pytt i panne, kyllingfileter m.m., helt uten at et eneste dyr har gått med i produksjonen. Mange av disse produktene er så fine at man ikke merker forskjell på dem og vanlig kjøttdeig. Jeg har «lurt» flere intetanende middagsgjester med tacokjøttdeig av vegefärsen til Hälsans Kök, for å si det sånn…
  • Allier deg med den/de du bor med. Forklar hvorfor du ønsker å kutte ned på kjøttforbruket, og kom frem til en avtale. Kanskje kan du være litt ekstra grei en periode hvis du bor med noen som gjør seg veldig vanskelige. Noen mennesker har et veldig fastlåst inntrykk av at vegetarmat bare er grønnsakssuppe og poteter og saus. Vær kreativ, forsøk å overbevis ved å lage litt ekstra god mat til den/de du bor med! En skikkelig god grønnsakslasagne bør klare å overbevise den staeste karnivor! (Hva med for eksempel å lage Lasagne med spinat- og tomatsaus?)
  • Allier deg med grønnsaksspisende venner. Har du venner eller bekjente som er vegetarianere eller vegetarianere? Inviter deg selv til å hjelpe til med matlagingen hos dem, og bli inspirert. Jeg har lært mange gode vegetaroppskrifter av venner som ikke spiser kjøtt.
  • Les matblogger om vegetarmat og bli inspirert! Noen av mine favoritter er Kødfri fredag, Veganmisjonen og Vegetarbloggen. Veganmisjonen har også gitt ut en fantastisk kokebok som er et must-have for folk som liker vegetarmat.
  • Bruk internett for det der er verdt! Googler du riktig, finner du vegetariske versjoner av all tenkelig og utenkelig mat! Googler du på engelsk, er det haugevis med gode vegetarsider.
  • Sørg for at du alltid har noen vegetariske basisingredienser i kjøkkenskapet. Dette kan være ingredienser som du vet at du kan bare hive sammen middag av. I mitt skap har jeg alltid tomater, kikerter, kidneybønner og linser på boks. Ris, couscous, pasta, buljongterning og hvitløk er også bankers. I kjøleskapet forsøker jeg å alltid ha rødløk, gulrot og tomatpurè. I fryseren har jeg alltid en pakke juksekjøttdeig og hakket spinat. Har du tørre urter i tillegg, har du hundrevis av forskjellige middager bare med disse ingrediensene.
  • Hvis du har en matbutikk med godt utvalg i nærheten, er tiden inne for å oppsøke den. Kanskje får du idèer til nye matretter der?
  • Ikke vær redd for å prøve noe nytt! Kanskje finnes det noen grønnsaker du ikke ante at du likte? Hva med å bestemme deg for å prøve en ny vegetarisk oppskrift hver uke? Eller å teste ut en ny ingrediens en gang i måneden? Velg en dag der du har ekstra god tid til matlagingen.
  • Å spise vegetarisk på restaurant i Norge syns jeg stort sett går fint, spesielt hvis du spiser egg og meieriprodukter. De fleste restauranter har flere vegetariske valg. Se etter en liten V på menyen. Å spise på indisk restaurant pleier å være en fest for vegetarianere!
  • Ha det gøy med matlagingen! Ikke vær redd for å drite deg ut. Ikke still så høye krav til deg selv! Noen ganger har mine kjøkkeneksperimenter gått så skeis at vi har måttet bestille pizza. Sånt skjer (heldigvis ikke så ofte!), men en lærer av sine feil.
  • Vær stolt av deg selv! For hvert måltid der du velger vegetarisk i stedet for kjøtt, har du gjort et godt valg både for din egen kropp, for et dyr, for miljøet, og mest sannsynlig for lommeboka di!
Kjøttfri mandag - eller kjøttfri hver dag? Du bestemmer!

Kjøttfri mandag – eller kjøttfri hver eneste dag? Du bestemmer!

Advertisements

2 responses

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s