Om belgfruktenes fortreffelighet (bønner, linser og erter)

Dette innlegget skal handle om bønner, erter og linser og, som du ser av overskriften, om hvor fortreffelige de er! For er det noe belgvekster er, så er det i aller høyeste grad fortreffelige! Jeg tror ikke jeg kunne klart meg en uke på kjøkkenet uten å være innom minst en av dem. De er helt uunværlige for folk som ikke spiser kjøtt, men alle mennesker – også innbitte kjøttetere – burde spise mye mer belgfrukter! Ikke bare er de fettfattige, en fantastisk kilde til proteiner, jern, antioksydanter, B-vitaminer, sink, fosfor og magnesium, men de smaker også nydelig! Dette er supermat! I tillegg til å være bra for kroppen din, er de også bra for både lommeboka og miljøet! Stort bedre blir det rett og slett ikke…

Kanskje er ikke bønner og dets like særlig glamorøse eller sexy. De blir vel helst sett på som litt kjedelige. Men seriøst – når man har så mange gode egenskaper som jeg har listet opp over, kan jeg ikke forstå annet enn at det bør komme en enorm, internasjonal bønne-revival hvert øyeblikk som helst…!

Så var det hvordan man skal tilberede og bruke belgfrukter da. Det er slett ikke vanskelig, men kan kreve bittelitt planlegging.

  • Når jeg er lat, bruker jeg hermetiske, ferdigkokte belgfrukter, eventuelt frosne. Det har etter hvert blitt et godt utvalg av bønner, erter og linser på boks selv i ganske små, norske dagligvarebutikker. Går du i en større butikk, eller en asiatisk matvarebutikk, vil du finne masse spennende å velge mellom. Jeg synes de ferdigkokte fungerer helt fint. Men koker du selv, har du bedre kontroll på hva du spiser, og det er også billigere å kjøpe tørkede belgfrukter og koke selv.
  • Jeg liker å kjøpe tørkede belgfrukter i store kolli. Det er billigst å kjøpe 1 kilo eller så av gangen i en asiatisk matvarebutikk. Da har man så det holder en lang tid fremover. Oppbevar dem i en tett boks eller lukk posen godt igjen etter bruk.
  • For å korte ned koketiden betraktelig, bør belgfrukter legges i bløt – helst over natten. Det kan holde å legge dem i bløt før du går på jobb om morgenen også. Linser trenger strengt tatt ikke bløtlegges, men jeg gjør det ofte likevel, for da går kokingen så inmari mye fortere.
  • Ikke bruk bløtleggingsvannet til å koke i. Sil av vannet, skyll og kok i friskt vann.
  • Koketiden varierere etter hvor store de er. Jo større de er, jo lengre koketid trenger de. Sjekk pakningen eller prøv deg frem.
  • Kok gjerne sammen med en halv løk, et delt hvitløksfedd, en halv gulrot og litt laurbærblad. Det setter kjempegod smak. Men husk: ikke bruk salt i kokevannet. Det kan gjøre belgfruktene trevlete og bitre.

Hva kan du så lage av belgfrukter? Jeg spør heller hva du ikke kan lage! I min mening kan for eksempel belgfrukter alltid erstatte kjøtt. Det er egentlig bare å bruke fantasien.

Visste du at bønner til og med kan erstatte mel? Jeg har til og med lagd glutenfrie brownies med sorte bønner som erstatning for mel! (Jeg har dessverre ikke min egen oppskrift på bloggen, men Vegetarbloggen har laget noe tilsvarende.)

Her er noen andre forslag fra Sunn Middag:

Du kan søke på høyre side på bloggen min etter «bønner», «linser» eller «erter» for enda flere sunne, gode oppskrifter på en av verdens beste vegetarmatingredienser!

2 responses

  1. Å, du er tilbake. Lykke! Eller. Jeg er tilbake. Fulgte deg for lenge siden, men enten så sluttet du å oppdatere eller så glemte jeg bare å klikke meg inn… Uansett, nå skal det klikkes og kokkeleres – herlig inspo!

    • Hei Torunn!
      Tusen takk for kjempekoselig kommentar!! Slikt varmer virkelig! Jeg blir veldig glad for å høre at bloggen gir deg inspirasjon!
      Det stemmer at det var stille her en stund. Ganske lenge faktisk! Men nå er jeg i gang igjen! Og da er det veldig hyggelig at du igjen stikker innom! :-)

Legg igjen en kommentar

