Gigantes Plaki – gresk mezerett med store hvite bønner

Jeg vet ikke om det er min grekofile mamma som har gjort meg så forelsket i gresk mat, eller om det bare er helt umulig å ikke elske den greske matkulturen uansett hva slags mor en har. Gresk mat er uansett så smakfullt, enkelt å lage, og i grunn ganske sunt. Her er det fokus på ferske råvarer, mye grønnsaker og sunne oljer. Når Fedon anbefaler middelhavsdietten, får vi stole på at det går an nå i disse nyttårsforsett-tider!

Gigantes Plaki har jeg først og fremst spist på gresk restaurant i Norge, men greske matsider jeg har vært inne på, hevder at dette er en obligatorisk del av et ekte gresk meze-bord. Jeg synes de store, flotte hvite bønnene virkelig er prikken over i-en! De er milde, nøtteaktige og perfekt melne i konsistensen. Når de får stå i ovnen litt, trekker de i tillegg til seg smakene fra den deilige tomatsausen. Jeg tror jammen mitt nyttårsforsett i år må være å bruke mye mer hvite, store bønner i matlagingen! :-)

  • 1 boks store hvite bønner (butterbeans)
  • 1/2 rødløk
  • 3 selleristilker
  • 1/2 gul paprika
  • 1 liten gulrot
  • 4 dl passata
  • chiliflak
  • tørket basilikum
  • 1 klype kanel
  • salt

Stek hakket rødløk til det er blitt blankt. Tilsett så finhakket selleri og stek med i et minutt eller så. Tilsett finhakket paprika og gulrot sammen med passata, bønner og krydder. Smak til med salt. La småkoke i ti minutter.

Ha alt over i en grunn, ildfast form. Stekes på 180 grader i 25 minutter.

Serveres gjerne romtemperert, for eksempel sammen med halloumi, tzatziki, gresk salat og godt olivenbrød.

Har du rester igjen dagen etter, passer det perfekt å lage minestronesuppe av gigantes plaki-restene sammen med grønnsaksbuljong, litt pasta, bønner og noen grønnsaksrester. Ta det du har!

Gigantes Plaki med stekt halloumi, gresk salat og tzatziki

Gigantes Plaki med stekt halloumi, gresk salat og tzatziki

Legg igjen en kommentar

