Blomkål- og spinatsuppe

Da jeg laget denne suppa, kom jeg på at min bror en gang hadde sommerjobb på en gård. Jeg antar han jobbet med å høste inn blomkål eller noe slikt. I alle fall tok han med seg en del blomkål hjem, og jeg husker det som om vi spiste blomkål til det tøyt ut av ørene på oss hele den sommeren. Det er mulig det ikke var så ille som jeg husker, og sårene på sjelen kan umulig ha stukket så dypt, for jeg er fortsatt veeeldig glad i blomkål.

Her kommer nok en suppeoppskrift for kalde dager. Denne gang på en vakker lysegrønn krysning mellom to av de beste suppene jeg vet om – spinatsuppe og blomkålsuppe.

  • 1 ss smør
  • 2 ss mel
  • 1/2 blomkål
  • 150 gram spinat
  • 5 dl melk
  • 5 dl grønnsakskraft
  • muskatnøtt
  • salt
  • pepper
  • fersk persille

Kutt blomål i buketter og kok til det er mørt. Hell så av vannet og sett til side.

Lag hvit saus med smør, mel og melk. La koke noen minutter. Ha i blomkålbukettene og spinaten. La spinaten falle litt sammen før du bruker stavmikseren til å lage en jevn suppe. Spe på med grønnsakskraft. Hvis du ønsker en mer kremet suppe, erstatt mer av grønnsakskraften med melk eller fløte. Krydre med revet muskatnøtt, salt, pepper og hakket persille. La suppa småkoke i noen minutter.

Blomkål- og spinatsuppe

Blomkål- og spinatsuppe. Lysegrønn og fin.

Server med krutonger eller godt brød med smør eller hvitløksmajones.

Legg igjen en kommentar

