Mama Lees Trinidadiske salttorsk-salat

Tidligere i høst var jeg med på en fantastisk opplevelse! Her i London har de mange middagsklubber man kan være med på. En av disse heter «Cooking With Mama«. Det er et veldedighetsprosjekt, der innvandrerkvinner får opplæring  i å lage budsjett, businessplan og hjelp til å starte sin egen bedrift. Men et av punktene på businessplanen er å holde matkurs. Og det var et slikt matkurs jeg var med på. Og det var så kjekt!

Mama Lee, som holdt kurset jeg var med på, er fra Trinidad, så aftenens mat var trinidadisk. Og det var jo spennende, for det hadde jeg aldri smakt før. Denne torskesalaten er en fin forrett, og ser riktig lekker ut når den danderes på fine salatblader. (Jeg glemte desverre helt å ta bilder den kvelden…)

For å kunne lage salaten, må du få tak i benløs og tørket, salt torsk. Det er ikke noe problem å få tak i det her i England, så i fiskelandet Norge bør det være en smal sak. Jeg er ikke så bevandret i tørrfisk, men jeg ser for meg at vanlig bacalaotorsk kan brukes. Kanskje er det noen som har mer peiling på dette enn meg?

  • 1 pakke benløs, tørket salt torsk
  • 1 liten løk
  • 1 stor tomat
  • 1 vårløk
  • 1/2 rød og 1/2 grønn paprika
  • 1 rød chili (kan sløyfes hvis du syns det blir for sterkt)
  • 2 ss finhakket persille
  • 1 avocado
  • Saften av 1 sitron eller lime
  • hvit pepper
  • 3 ss olivenolje

Hell kokende vann over fisken og bløtlegg i en halv time. Skift vannet og repeter for å få vekk mesteparten av saltet. Hell så av vannet og rens og riv fisken i småbiter.

Finakk løk, tomat, vårløk, paprika, chili og persille. Miks med fisken, samt hvit pepper i en bolle.

Mariner med olivenolje og sitron/limejuice. Server på salatblader sammen med avocadoskiver.

One response

  1. Tilbaketråkk: Mama Robertas Caldinho de Feijao | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

