Rødbetsalat med blomkålcouscous

Å lage juksecouscous med blomkål har at jeg har vært innom før her på bloggen – blant annet da jeg lagde raw tabbouleh-salat. Blomkålcouscous smaker godt, og er et fint alternativ til couscous for både glutenallergikere, de som ikke spiser så mye karbohydrater, og oss som bare vil variere tilbehøret litt.

I England får jeg tak i vakumpakkede, ferdigkokte rødbeter. Det er himla praktisk, og jeg bruker dem hele tiden! Man slipper alt griset med å koke dem selv. Jeg tror man får tak i det i velassorterte butikker i Norge. Jeg mener at jeg har sett det i en stor Coop-butikk, blant annet. (Men om du vil tilberede skikkelig gode rødbeter, har jeg oppskriften her!)

Denne deilige rødbetsalaten lager du på under fem minutter hvis du jukser litt og bruker ferdig rød pesto, kikerter på boks og får tak i ferdigkokte rødbeter. Og såpass syns jeg en må få lov til å jukse når råvarene likevel er så sunne!

  • 1/4 blomkålhode, bruk stilken også
  • 5 små kokte rødbeter
  • 1 boks kikerter (evt kok selv)
  • litt purre
  • 2 ss rød pesto
  • gressløk
  • urtesalt
  • en håndfull pinjekjerner
  • 1 avocado

Finhakk blomkål. «Couscousen» blir ekstra overbevisende hvis du bruker foodprosessor, men det går også helt fint å finhakke for hånd.

Kutt rødbeter i passe stykker, hakk purre, skyll kikertene. Bland blomkål, rødbeter, kikerter og purre sammen med rød pesto i en salatbolle. Strø med litt urtesalt, gressløk og pinjekjerner. Hvis du har tid og gidder, blir pinjekjernene selvsagt aller best hvis du rister dem litt i en tørr panne. Topp med avocado kuttet i skiver, og server som en rett for seg selv, eller som tilbehør.

Blomkålcouscous

Rødbetsalat med blomkålcouscous, avocado, kikerter, pinjekjerner og rød pesto

2 responses

Legg igjen en kommentar

