Fylt Middelhavs-aubergine

Denne oppskriften har jeg hentet fra «Good Food Vegetarian Summer». Det er et engelskspråklig blad jeg kjøpte på Narvesen. Jeg tror nok jeg kommer til å sjekke ut dette bladet også senere, for det var mange smakfulle og utrolig enkle oppskrifter der. Blant annet denne, som ble en ny favoritt.

  • 2 auberginer
  • 1 rødløk
  • 4 hvitløksfedd
  • 1 beger cherrytomater
  • 12 grønne oliven, i skiver
  • salt
  • pepper
  • basilikum
  • 1 mozarella-ball
  • brødsmuler

Fylt aubergine Middelhavs-style

Sett ovnen på 200 grader. Skjær auberginene i lengden, behold stilken på. Skjær en slags «ramme» rundt sidene av hver aubergine, ca 1 cm tykk. Bruk en teskje til å grave ut innmaten på innsiden av rammen, slik at du ender opp med fire skall. Smør disse med litt olivenolje, legg i et ildfast fat med aluminiumsfolie på toppen, og stek i ovnen i ca 20 minutter. Hakk auberginekjøttet som du gravde ut.

Stek rødløken myk i litt olje. Tilsett hakket aubergine og stek til auberginen er klar. Tilsett hvitløk og hele cherrytomater. Stek i 3 minutter. Ha så i hakket basilikum, oliven og mozarellaost. Smak til med salt og pepper. Vær forsiktig med saltet, siden olivene er salte.

Ta auberginskallene ut av ovnen. Skru ned varmen i ovnen til 180 grader. Legg så fyllet i auberginskallene. Strø over brødsmuler og gratiner i ovnen til osten har smeltet og brødsmulene har blitt gylne.

Server med f.eks bønnesalat eller en grønn salat og ris.

4 responses

    • Hei Trond! Tusen takk for veldig fine ord! Jeg blir forferdelig glad for sånn tilbakemelding! Jeg vil vel kanskje ikke kalle bloggen min en helseblogg, selv om den heter nettopp «sunn middag». For meg dreier det seg mest om sunn, grei, enkel og god hverdagsmat uten kjøtt som alle får til å lage. Men igjen – TUSEN TAKK! Håper du fortsetter å følge med på bloggen og anbefale andre å gjøre det samme :-)

Legg igjen en kommentar

