Høstlig sopp-lasagne

Soppsesongen er, etter hva jeg forstår, i gang. Min sopptur gikk ikke lenger enn til Meny på andre siden av gata, der soppen var litauisk og veldig dyr. Sopplasagnen fikk likevel en eksklusiv smak av høst. Jeg synes det ble veldig godt, og utpeker herved dette som min yndlingslasagne! Jeg er ikke så beskjeden. Dette var bare kjempegodt!

  • 1 stor rødløk
  • 2 hvitløksfedd
  • 250 g kantarell
  • 250 g champignon
  • 2 dl vann
  • grønnsaksbuljongpulver
  • 2 ss tomatpurè
  • salt
  • pepper
  • urter etter smak
  • 1 boks kidneybønner (kan sløyfes)
  • lasgneplater
  • bechamelsaus
  • Jarlsbergost, revet
  • Gruyèreost, revet

Stek rødløk i olje og litt smør til den er myk. Ha så i hakket sopp og hakkete hvitløksfedd. (Min oppskrift er med en kombinasjon av kanterell og champignon. Andre typer sopp blir nok også bra.) Skru ned varmen og la surre mens du rører, til soppen har blitt jevnt stekt. Tilsett vann, grønnsaksbuljongpulver etter smak og tomatpurè. La surre ved svak varme til væsken har blitt redusert.  Krydre med urter du liker, smak til med salt og pepper.

Ønsker du litt mer mat, kan du tilsette en boks skylte kidneybønner til soppsausen.

Lag en tykk bechamelsaus med smør, mel, melk og godt med revet muskat.

Legg lasagneplater, bechamelsaus, revet ost og soppsaus lagvis. Stek i ovnen ved 200 grader i ca 30 minutter, til osten har blitt gyllen. Server med en grønn salat. La gjerne lasagnen hvile litt før servering.

Sopplasagne med kantarell og champignon

Legg igjen en kommentar

