Carinas sylta rødbeter

Min kollega Carina inviterte til hobbykveld og kveldsmat en kveld for en stund siden. Der fikk jeg servert deilige rundstykker med godt pålegg og hjemmelagde sylta rødbeter. Jeg må si jeg ble imponert! Oppskriften fikk jeg også – og det ser i grunn ikke så vanskelig ut…

Lake:

  • 3 dl eddik
  • 6 dl vann
  • 3 dl sukker
  • 1 ts salt
  • litt nellikspiker
  • 1 kanelstang

Kok opp rødbeter med skall i rikelig saltet vann (1/2 – 1 time, avhengig av størrelsen). Skyll med kaldt vann og gni av skallet. Skjær opp i ønsket størrelse.

Oppskriften sier ikke noe om laken skal kokes på forhånd, men jeg vil nesten tro at den skal koke en god stund på forhånd for å få blandet smakene.

Ha laken i en gryte sammen med rødbetene. Gi alle ingrediensene et oppkok og ha på sterile glass.

Legg igjen en kommentar

