Vegansk kikertpålegg

«Men hva spiser du på brødskiva da!?» er et standardspørsmål man gjerne får når man forteller at man ikke spiser kjøtt. At det er mulig å ha noe annet på skiva enn skinke, virker visst utenkelig for enkelte.

Det er hauger og lass av gode vegetarpålegg å få kjøpt, men kanskje aller best er det du lager selv. Denne kikertposteien lager jeg ofte. Det er i grunn ikke annet enn hummus tilsatt litt tomatpurè. Oppskriften kan varieres i det uendelige – med forskjellige krydder. Du kan bytte ut kikertene med andre kokte bønner eller erter. Tilsett sopp eller purre, så har du plutselig en helt annen smak. Ja, du skjønner poenget. Her er det improv som gjelder!

  • 1 boks kokte kikerter
  • 1 hvitløksfedd
  • 2 ts tahini
  • 3 ss tomatpure
  • 1 god neve koriander
  • god olivenolje
  • sitronsaft
  • salt
  • cayennepepper

Ha kikerter, presset hvitløk, tahini, tomatpurè, koriander og litt olivenolje i en foodprosessor og kjør på full guffe. Spe med olivenolje slik at du til slutt får en fin, jevn postei. Smak til med salt, pepper og sitronsaft.

Kikertpålegg på riskake med kryssord. Fin lørdagslunsj etter trening!

Smaker fantastisk på grovt brød med et salatblad og agurk eller paprika. Egner seg også som dip til chips eller grønnsaker, eller som tilbehør til falafel eller vegetarburger.

 

Prøv også kidneybønnepostei med avocado, baba ganoush eller hummus på skiva!

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s