Veganmisjonens saktebakte anistomater

Veganmisjonen skrives av en av mine favorittbloggere, Jane H. Johnsen. Denne oppskriften på saktebakte anistomater fant jeg hos flinke Jane, som faktisk også har gitt ut norges første vegankokebok! (Mer om den senere. Den er fæbjuløss!)

De saktebakte anistomatene er helt ubeskrivelig gode, og kommer garantert til å lages masse hos meg!

  • 2 bokser cherrytomater
  • 1 ss anisfrø
  • 1 ts sukker
  • god olivenolje
  • havsalt
  • pepper

Slik saktebaker Veganmisjonen-Jane tomatene:

Del tomatene i to og legg dem med snittsiden opp i en ildfast form eller langpanne. Knus anisfrø og sukker til pulver i en morter og strø det over tomatene. Bak på 160 grader i opptil 1,5 time (OBS: beregnet utfra at du setter dem inn i kald ovn). Tomatene skrumper inn og ser etterhvert ganske tørre og stusselige ut, men det skal vi gjøre noe med!
Når tomatene har krympet seg sammen, splæsj over en god dæsj (og her snakker vi GOD DÆSJ) olivenolje, noen klyper salt + kvernpepper. Fres opp varmen til 225 grader i 5-10 min til tomatene har et grilla utseende. Nå blir de til saftige små herligheter! NB: Følg med og pass på så de ikke blir svidd.

(Eventuelt kan du benytte deg av hurtigversjonen: Bak på 200 grader i ca 40 minutter).

Saktebakte tomater med pesto og spaghetti

Jeg gjorde som Jane, og spiste tomatene med spaghetti og pesto. Jeg hadde ikke ingrediensene til å lage pesto selv, så det ble kjøpepesto. Helt greit, men hjemmelaget er mye bedre! Oppskrift på pesto finner du hos Veganmisjonen, eller du kan lage min ruccolapesto eller basilikumpesto, Pesto alla Genoese.

Legg igjen en kommentar

