Spise ute: Stockholm

Stockholm er en fantastisk matby. Overalt er det bra restauranter, og mange av dem har et godt vegetarisk utvalg. Min samboer og jeg var der bare en kort helg, så det var litt tilfeldig hva vi fikk med oss av byens kulinariske utvalg, men vi oppdaget raskt at her var det mange grunner til et nytt besøk senere.

Falafeltallerken fra Södermanna Wok vegan/ vegatrisk restaurang i Söderhallarna ved Medborgarplatsen

Jeg vil virkelig anbefale å ta en runde i en av Stockholms saluhaller. Her er det mye god mat å få tak i og se på! Östermalms Saluhall, bygd i 1888, har beholdt den gamle stilen, og ser virkelig flott og innbydende ut. Hallen har blitt utnevnt til verdens 7. beste salgshall, og det har jeg ikke problemer med å være med på.

Atmosfæren er ytterst sjarmerende. Gamle damer kommer med handlekurvene sine for å kjøpe fersk fisk og grønnsaker til middag, og noen av selgerne i bodene ser ut til å ha arbeidet på stedet i 50 år +. Her får du kjøpt grønnsaker, fisk og kjøtt til å ta med hjem for å tilberede, men også ferdig tilberedt mat fra restaurantene.

Saluhallene bugner av fristende grønnsaker

Wrap til frokost hos Planet Food i Östermalms Saluhall

Åååh. Hadde jeg bodd i Stockholm, hadde det garantert vært her jeg hadde handlet fisk til middag...

Legg igjen en kommentar

