Korianderdhal med stekte rødløkringer

Det første året jeg var student, var jeg vegetarianer. Jeg hadde kjempedårlig råd, men prioriterte uteliv, konserter og moro foran næringsrik mat. Dietten min besto stort sett av makaroni eller nudler med kidneybønner i. Jeg hadde ikke peiling på matlaging (eller, jeg hadde ikke tid eller interesse), og jeg visste lite om hvilke stoffer kroppen trenger for å fungere. Jeg tror ikke jeg visste at øl ikke var en av de største næringsgruppene. Etter hvert begynte jeg rett og slett å vise symptomer på vitaminmangel! Det var jo fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle spise billig og næringsrikt, men samtidig vegetarisk. Hadde jeg da enda visst hvordan jeg skulle lage dhal den gangen!

Dhal er enkel mat. Du må bare huske å bløte ertene eller linsene du bruker på forhånd. Dhal er billig mat. Kjøp erter og linser i store kvanta på asiatiske matbutikker, så har du råvarer lenge etter at studielånet er brukt opp. Dhal er også god mat. Uimotståelig, vil jeg til og med si.  Prøv selv!

  • 3 dl gule splitterter
  • 2 ss sennepsfrø
  • 10 svarte pepperkorn
  • 4 hele nellik
  • 2 ts koriander
  • 1 ts kardemomme
  • 1 ts bukkhornsfrø
  • 1 ss gurkemeie
  • 1 ss chilipulver
  • salt
  • 3 fedd hvitløk
  • 2 cm fersk ingefær
  • 1 rødløk
  • 1 gul løk
  • 10 cherrytomater
  • hakket koriander

Legg splittertene i vann over natten.

Ha splitterter og vann i en kjele og la koke i ca. 30 minutter, eller til ertene er blitt møre og gjerne litt grøtete. Da blir dhalen best, synes jeg.

Knus krydderet som ikke allerede er knust, i en morter. (Ikke sennepsfrøene.) Bland alle de tørre krydderne sammen.

Finhakk den gule løken. Rødløken skjærer du i skiver og legger en og en i en ildfast form. Pensle med olje. Stek disse under grillelementet i ovnen på 250 grader til de har blitt brune og helst sprø.

Varm olje i en stekepanne og varm sennepsfrøene til de begynner å poppe. Ha så i den finhakkede løken. Fres ved svak varme i 5-7 minutter, til den blir blank. Ha i hvitløk og hakket ingefær. Rør videre i 2-3 minutter. Rør inn krydderblandingen. Rør i 2 minutter.

Ha i de kokte kikertene, cherrytomater, sitronsaft og hakket koriander. Tilsett gjerne også litt vann hvis du synes blandingen blir for fast. Dhalen skal ha konsistens som en stuing. La retten småkoke i 10 minutter.

Server med de sprøstekte rødløkringene og en frisk salat. Dryss gjerne også frisk koriander over.

Dhal med rødløkringer

Oppskriften er inspirert av «Fargerikt, velsmakende vegetarisk» av Christine McFadden.

Prøv også dhal med gulrøtter og paprika eller indisk linsestuing – daal/dhal.

2 responses

  1. Dette fekk eg lyst til å laga i dag. Fin inspirasjon å få dei oppskriftene du legg ut. Trur eg skal skrive alle ut og legge i ein perm…. Tusen takk og masse klemmar!

    • Så bra! Håper det smaker!
      Du trenger jo ikke skrive dem ut og ha dem i perm da… De finnes jo her på bloggen? På høyre side er det også et søkefelt, der du kan søke i alle oppskriftene, slik at du finner det du leter etter.

Legg igjen en kommentar

