Steinerinspirerte grønnsakspannekaker

Jeg vet ikke om det er min Steinerskolebakgrunn som gjør det, men jeg er en sucker for grønnsakspannekaker. De var en gjenganger i skolens helsekostcafè på hvert eneste julemarked i årevis. Enkle som pokker – med kun sopp og løk, og fylt med salat stappfull av spirer og grønnsaker.

Jeg har ikke steineroppskriften, men mine lektor-i-offentlig-skole-grønnsakspannekaker er ikke så verst de heller!

  • 3 egg
  • 2 dl siktet speltmel
  • 4 dl melk
  • salt
  • en klype cayennepepper

Rør sammen til du har en jevn og fin røre. Denne røra skal være tykkere enn vanlig pannekakerøre, så er den for tynn har du i mer mel. La røra stå kaldt en halvtimes tid.

Denne gangen hadde jeg i rødløk, purre, sopp og persille. Jeg stekte løken først, slik at den var gyllen, før jeg hadde i resten av ingrediensene.

Du bruker akkurat de grønnsakene og krydderiene du liker. Skjær dem i små terninger eller rasp dem. (Gulrot, squash, sopp, løk, purre, oliven, paprika, selleri er noen av mine forslag.) Når grønnsakene har fått litt farge, heller du over pannekakerøre, slik at den nesten dekker grønnsakene. Skru varmen nesten helt ned og stek forsiktig under lokk. Snu når røra begynner å stivne.

Røra er nok til 2-3 pannekaker. De er rimelig mektige, så det er i grunn nok med en pannekake per pers. Det kan være lurt å holde de stekte kakene varme i ovnen på 70-80 grader mens du steker resten. Husk folie over, slik at de ikke tørker inn.

Fyll dem med akkurat hva du vil. Eller server med en frisk salat – f.eks. en blomkål- og brokkolisalat!

Grønnsakspannekake klar for tilbehør

2 responses

Legg igjen en kommentar

