Sushi for dummies: Chirashi Sushi med ponzusaus og wasabimajones

Sushi er i virkelig ikke så vanskelig å lage som det ser ut til. Når til og med jeg klarer å lage sushi, er det i grunn håp for størstedelen av den norske befolkning. Men jeg forstår at det er mange som har sushi-vegring, og som tror at dette med hjemmelaget sushi er vaaaanskelig. Men nå skal jeg fortelle dere at chirashi sushi – det klarer absolutt ALLE å lage! Dette er sykt enkel, og veldig, veldig godt. Det er i grunn som en sushisalat. Du trenger ikke rulle en eneste sushiball. Du legger bare ris, fisk og grønnsaker pent dandert i en bolle.

Slik gjør du:

  • Kok opp sushiris i god tid før du skal spise.

Husk at risen skal være romtemperert når den serveres. Og husk at du må bruke sushiris for at den skal få den rette konsistensen.

Benytt 2 dl ris til 2 sushisultne personer. Skyll risen godt. Du kan godt la risen stå i gryta med 5-6 dl vann i 30 minutter før du skrur på varmen og lar den koke opp. Men dette er ikke noe must. Når risen har kokt opp, skrur du varmen helt ned, og lar risen stå og putre i 10 minutter. Ta så gryta av plata, og la risen hvile i 10-20 minutter.

Ha risen over i en vid bolle av plast, tre eller glass. Rør forsiktig inn 1/2 dl sushieddik. Legg et fuktig håndkle over og la risen romtempereres.

Nå er du i grunn over det vanskeligste. Og det sier jo litt.

  • Den romtempererte risen topper du med fisk og grønnsaker.

Jeg brukte ca 100 gram laks, 150 gram hyse og 6 kokte kjempereker. I tillegg hadde jeg 1/4 agurk i staver, 4 vårløk i skiver, 1 avocado i biter og 1/2 mango i terninger. Dette drysset jeg altså over risen. Du bruker den fisken og de grønnsakene du liker.

  • Lag ponzusaus og wasabimajones.
  • Server og imponer!

PONZUSAUS:

  • 4 ss soyasaus
  • 2 ss limesaft
  • 2 ss appelsinsaft
  • 2 ss riseddik
  • 2 ss grønnsaksfond

WASABIMAJONES:

  • 2 dl majones
  • 1 hvitløksfedd
  • 1 ss grov sennep
  • 1 ss wasabipulver
  • 2 ts limesaft

Chirashi sushi. Enkelt som bare pokker!

Oppskriften har jeg hovedsakelig hentet fra «Den beste sjømaten i Norge» utgitt av Gastronomisk Institutt.

2 responses

  1. Å, dette var skikkelig godt! Jeg fant ikke sushieddik, så lagde min egen ved å varme opp riseddik med litt sukker og salt. Også slang litt sesamfrø på toppen, nam! Takk for mange inspirerende oppskrifter :)

    • Så gøy å høre at du likte oppskriften, Torunn! Sånne beskjeder setter jeg kjempestor pris på! Det er vel ikke så mye annet i sushieddik enn sushi og salt, så det hørtes ut som en fin løsning.
      Jeg håper du fortsatt vil følge bloggen! Så skal jeg gjøre mitt beste for å inspirere fremover også ;-)

Legg igjen en kommentar

