Spise ute: Habibi restaurant i Oslo

Min samboer og jeg hadde nylig en helg i Oslo til fri disposisjon. Vi hadde det kjempegøy, med konserter, museer, gallerier, uteliv og ikke minst restaurant- og cafebesøk. Fredagskvelden endte vi opp med å spise på fantastiske Habibi Mezah Restaurant i Storgaten. Denne restauranten er en klar Oslo-favoritt. Habibi er en palestinsk restaurant, og jeg elsker mat fra Midt-Østen!

Stemningen i lokalet i Storgaten 14 er god og mezzahen er rett og slett nydelig. Lokalet ser kanskje litt kjipt ut fra utsiden, men innvendig har innehaverne fått til en veldig koselig stemning. Man sitter nesten på langbord, men det er jo både sosialt og hyggelig, synes jeg. På hjemmesiden sin skriver restauranten at de har magedans. Vi så ikke noe til denne da vi var der sist, men det kan jo være vi var litt tidlig ute.

Denne gangen spiste jeg vegetarisk mezzah – en rekke småretter servert med pitabrød (175,-). Hummus, en slags tomatgryte med auberginer, baba ganoush, en slags kikertgryte, hvitløkssalat med mer. I tillegg vet jeg fra tidligere besøk at Habibi også serverer en nydelig falafel. Også er prisene veldig fine!

Siden det var så mørkt i lokalet, fikk jeg ikke tatt noen skikkelige bilder, så dere får nøye dere med et illustrasjonsbilde fra Habibis hjemmesider.

 Bor du langt unna Oslo, og får ikke smakt mezzahen på Habibi- ikke fortvil! Du kan lage mezzah/meze selv! Det er enkelt å lage retter som hummus, baba ganoush, falafel og tabbouleh hjemme hos deg selv også!

Legg igjen en kommentar

