Siciliansk caponata

Caponata er i følge Wikipedia, en siciliansk kokt grønnsakssalat med basis i aubergine og selleri krydret med kapers og en slags sursøt saus. Retten kan varieres med sjømat og mange forskjellige slags grønnsaker. Sicilia kalles i blant «Guds kjøkken» fordi øyas matretter er så himmelske. Jeg kunne godt tenkt meg å reise dit, merker jeg…

Den danske vegetarbloggen Kødfri Fredag hadde nylig en fin oppskrift på caponata som jeg jo måtte prøve meg på. Jeg la til og trakk fra litt, og gjorde min egen vri. Og det ble ganske så vellykket, om jeg får si det selv.

Jeg syns i grunn retten smakte mer nordafrikansk enn det jeg forbinder med italiensk, men den ble uansett veldig god.

  • en neve pinjekjerner
  • 1 aubergine
  • 3 store gulrøtter
  • 1/2 squash
  • 1 boks tomater
  • 2 stilker stangselleri
  • 1 gul løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 ss tomatpurè
  • 2 ts kanel
  • 5 ss kapers
  • grønne oliven uten steiner
  • 1 dl rosiner
  • saften fra 1/2 sitron
  • salt
  • pepper
  • en klype sukker

Legg rosinene i bløt en stund før du begynner å lage maten. Rist pinjekjernene i en tørr panne. Pass på så de ikke blir brente. Sett dem så til siden.

Caponata med fullkornsris

Skjær aubergine og squash i terninger. Skrell gulrøtter og kutt i terninger. Kutt selleri i skiver. Hakk løk og hvitløk.

Stek løk og hvitløk i olje, til løken er blank. Tilsett aubergine, og brun den ved høy varme til den er myk. Tilsett squash, tomater, tomatpurè og kanel. Ha i salt, pepper og sukker.

La småkoke i 20 minutter. Pass på så den ikke tørrkoker. Tilsett i så fall litt vann. Tilsett kapers, oliven og rosiner. Ikke vær redd for å ha i for mye rosiner; de gir faktisk en kjempefrisk og god smak!

Drypp over sitronsaft, og eventuelt smak til med krydder. Caponataen skal være sur-søt.

Dryss over pinjekjernene ved servering. Server med for eksempel ris eller bulgur.

3 responses

  1. Tilbaketråkk: Marokkansk kikertgryte | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

