Hva-finner-vi-i-kjøleskapet-i-dag-mon-tro-suppe

Når det er en stund til neste lønningsdag, og lån og rente har gjort store innhogg på kontoen, leter jeg i kjøleskapet. Der ligger det som regel alltid noe jeg – med litt fantasi – kan bruke til middag. En forlatt søtpotet, et par gulrøtter og en stakkars halv sellerirot. En titt inn i kjøkkenskapet avslører kanskje en boks med bønner? Og krydder har man jo alltid, uansett hvor dårlig stilt det er med en. Dette er morsom matlaging! En vet aldri helt hvordan smaken blir, og noen mindre heldige utfall må jeg jo innrømme at det har blitt. Men det er en del av gamet.

Her om dagen fant jeg følgende i kjøleskapet:

  • litt kål
  • 2 små søtpoteter
  • 1/4 sellerirot
  • 2 små gulrøtter
  • 1 paprika
  • 1/4 squash

I skapet fant jeg

  • 2 grønnsaksbuljongterninger
  • en boks borlottibønner (jeg brukte bare halvparten)
  • pepper
  • timian
  • rosmarin
  • løpstikke

Jeg hakket grønnsaker i grove skiver og terninger. Deretter kokte jeg opp kål i 6-7 dl vann sammen med buljongterningene. Deretter hadde jeg i søtpoteter og sellerirot. Jeg lot dette koke til grønnsakene var blitt møre. Deretter tilsatte jeg gulrøtter, paprika, squash og krydder. Noen minutter før servering hadde jeg i skylte borlottibønner.

En venninne av meg kom her om dagen på døra med «hardbrød» fra Lom som hennes stemor hadde bakt. Det passet ypperlig sammen med den improviserte suppa.

Deilig kjøleskapsraidsuppe med hardbrød fra Lom

2 responses

Legg igjen en kommentar

