Raw lasagne

Raw Food på norsk

Jeg fikk en flott bok til jul av min søster – «Raw food på norsk – De beste oppskriftene på naturlig mat» av Erica Palmcrantz og Irmela Lilja. Den har jeg brukt en del, og jeg synes oppskriftene her er skikkelig gode. Men det som er så bra med boka, er at oppskriftene er så enkle og overkommelige at folk som ikke gidder å dra på asiatisk matbutikk i ett sett for å kjøpe superfancy ingredienser, også vil ha stort utbytte av boka. Den anbefales altså på det sterkeste! Her en dag prøvde jeg meg på raw lasagne, som i følge boka skal være en mandig rett, og en rett som egnet seg godt til å omvende menn til raw food diett. Lasagnen falt i alle fall godt i smak hos min samboer.

  • 5 sjampinjonger skåret i tynne skiver
  • 1 ss olivenolje
  • 1/2 ss tamari
  • 2 squash, skrelte
  • 1/2 pakke bladspinat, frisk
  • 1 1/2 dl marinarasaus (se egen oppskrift)
  • 1-2 avocadoer, skåret i skiver

Mariner soppen i tamari og olivenolje i 10 minutter. Fjern overflødig væske fra soppen med et kjøkkenpapir. Istedet for tamari, brukte jeg soyasaus. Det er sikkert ikke helt godkjent i raw food-kretser, men det bryr jeg meg i grunn ikke så veldig mye om.

Skjær squashen i tynne skiver på langs. Her kan du godt bruke en ostehøvel.

Kjør spinaten i foodprosessor med litt vann, til den blir til en tykk saus.

Dekk bunnen av et lite, firkantet fat med 2 ss marinarasaus og legg 1/3 av squashen oppå. Dekk med litt marinarasaus og halvparten av soppen. Press soppen ned med en stekespade.

Legg deretter på 1/3 av squashen, halvparten av avocadoen og halvparten av spinatsausen. Press alt ned med en stekespade. Legg så på 1/3 av squashen og marinarasaus. Dekk med resten av spinaten, avocadoen og tilslutt soppen.

Jeg drysset også litt pinjekjerner på toppen. Det ga god smak og litt ekstra krønsj.

Raw lasagne klar til servering

Raw lasagne

5 responses

  1. Tilbaketråkk: Raw marinarasaus | Sunn Middag

  2. Nam nam nam!!! Dette ser jo supergodt ut!! Har lurt lenge på om jeg skulle prøve raw lasagne, men ikke kommet så langt. Tror rett og slett jeg er nødt å gjøre det nå… :)

  3. Tilbaketråkk: Rå carob-konfektboller | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

