Rabarbrakake

Kake er selvsagt ikke det sunneste du kan spise. Men jeg prøver å se logisk på det. Frukt er sunt. Kake med frukt er også sunt? Nei, spøk til side. Kake bør en jo ikke spise hver dag, men innimellom er det lov! Og nå som det er deilig, frisk rabarbra til salgs i butikkene (noen er også så heldige at de har det i hagen), er det på tide med en frisk rabarbrakake! (Dessuten har jeg sommerferie nå og i hele åtte uker fremover, og det må feires!)

Jeg har ikke kjøkkenvekt, så jeg lager alltid oppskrifter med desiliter-mål. Oppskriften min her er altså litt omtrentlig.

  • 125 gram smør
  • 2 dl sukker eller sukrin
  • 4 dl speltmel eller hvetemel
  • 2 økologiske egg
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • noen skjeer vann
  • 5-6 stilker rabrabra
  • sukker og kanel

Rør smør og sukker hvitt. Rør inn resten av de tørre ingrediensene, samt egg. Spe med vann. Deigen skal være nokså fast i fisken. Klem den ut i en smurt rund form.

Skjær rabrabraen i biter og dytt dem ned i kakedeigen. Dryss over sukker og kanel.

Stek ved 210 grader nederst i ovnen i ca. 40 minutter. Server gjerne med vaniljeis.

Sommerfrisk rabrarbrakake

Legg igjen en kommentar

