Spise ute: Helt rå Oslo

Jeg var nylig en dagstur i Oslo. Da måtte selvsagt hovedstadens kulinariske tilbud prøves ut. Jeg hadde hørt en del om en ny raw food-restaurant som hadde åpnet, men den ligger i Sandvika, og det passet dårlig med mitt tidsskjema den dagen. Det var derfor fint for meg at Helt Rå har en liten cafe-avdeling i Tollbodgaten. Det blir jo nesten ikke mer sentralt i Oslo.

Jeg begynte mitt måltid med en grønn juice med salat, stangselleri, agurk, sitron, grønt eple og ingefær. Den var overraskende velsmakende! (Ingefær og sitrusfrukter er jo som kjent ypperlig kamuflasje når man lager juice av sunne, men utypiske juiceingredienser.)

Grønn juice

 

Deretter hadde jeg en «cheeseburger» av nøtter, frø, grønnsaker og urter med nøtteost, sennep og ketchup. Alt rått, selvsagt. Den ble servert sammen med guacamole, en fantastisk rødbetsalat med appelsin og chili, samt salat med tahinidressing.

Vegansk rå cheeseburgertallerken

Ellers har Helt Rå pizzatallerken, thai-suppe, spice curry, tapastallerken, smoothies, diverse grønnsaksshots og rå kaker på menyen. Cheeseburger-tallerkenen var utrolig god, og jeg anbefaler veldig gjerne cafeen! Hit burde flere ta turen for å få øynene opp for råkost. Selv skal jeg prøve å rote meg ut til Sandvika neste gang jeg er i nærheten for å smake mer…

2 responses

    • Cafeen ligger i Tollbugata 31, i samme lokale som Zen Lounge. Den er litt anonym, men tenk deg at du har Oslo S i ryggen). Da ligger den øverst i gata på høyre side.

Legg igjen en kommentar

