Vegetarisk gul ertesuppe

Jeg lager svært sjelden god gammeldags norsk mat. Det er jo ofte slik at maten her i nord inneholder mye kjøtt og flesk, og det er jeg ikke så begeistret for. Men ertesuppe er enormt godt, synes jeg. Ofte lages den med svineknoke eller lignende, men vegetarisk ertesuppe blir vel så bra, etter min mening. Og selv om det tar tid, er det faktisk utrolig enkelt å lage. Det blir også lite oppvask, og på toppen av det hele er det både billig og sunt!

  • 2oo g gule erter
  • 12 dl grønnsaksbuljong
  • 3 gulrøtter
  • 1/2 sellerirot
  • 2 poteter
  • purre
  • løpstikke
  • pepper

Legg de gule ertene i bløt kvelden i forveien. Når du kommer hjem fra jobb på ettermiddagen, skyll ertene godt, og kok dem i grønnsaksbuljongen i en drøy time, eller til ertene er nesten så møre som du ønsker. Fisk opp erteskallene med en hullsil. Spe på med vann ved behov.

Kutt gulrøtter, sellerirot og poteter i biter og purre i skiver. Kok til grønnsakene er møre. Krydre med pepper og løpstikke, og salt hvis du syns det trengs.

Server med grove brødskiver eller flatbrød.

Tradisjonell gul ertesuppe på vegetarisk vis

For å spare tid når du kommer hjem fra jobb, kan du koke ertene ferdig kvelden før, og koke suppa videre med gulrøtter, poteter og purre dagen etter. Slik tar ikke matlagingen mer enn et kvarter eller så. Eventuelt kan du kjøpe gule erter på boks eller i kartong.

3 responses

  1. Takk for fin blogg. Jeg prøvde din ertesuppe oppskrift i dag. Kjempegod! Jeg tilsatte litt timian og litt ekstra mye purre samt grovmalt sort pepper og bittelitt chili. Hvis det er ok for deg legger jeg ut oppskriften med link til deg på yogahuset.no

    • Hei Ellen!
      Nå ble jeg veldig glad! Så hyggelig å høre at du har prøvd oppskriften min, og så bra at du likte den! Timian hørtes bra ut – det skal jeg prøve meg på neste gang! At du deler oppskriften er selvsagt bare hyggelig!

  2. Hei,
    Jeg har lyst til å lage denne suppen til mitt ca 1 år gammelt barn; synes det er best uten kjøtt akkurat nå. Men jeg må nesten spørre om følgende hvis det er lov:
    1. Hva gjør du med grønnsaksbuljongen etter at ertene er kokte.
    2. Koker du grønnsaker i bare vann?
    3. Nå blander du sammen de kokte ertene og grønnsakene?
    Takk :)

Legg igjen en kommentar

