Bakte grønnsaker med gresskarkjerner

Inspirert av Yngve Ekern hos Dinmat.no, lagde jeg bakte grønnsaker med sennep. Når jeg skulle finne tilbake til oppskriften etter at jeg hadde spist, fant jeg ut at jeg hadde glemt en viktig ingrediens – nemlig sennepen. Men – maten ble god uten sennep, og med litt forskjellige ingredienser, så her får dere min forglemmelses-versjon. Litt annerledes enn mesterkokkens, men veldig, veldig godt.

  • 1 rød paprika
  • 1 aubergine
  • 1 squash
  • 1/2 purre
  • 3 tomater
  • 1  hvitløksbåt
  • 1 dl  rapsolje
  • en god neve gresskarkjerner
  • salt og pepper

Finhakk hvitløken og rør den inn i oljen i god tid, gjerne dagen før. Del auberginen i tykke skiver og ha på litt salt på begge sidene. Tørk dem av etter et kvarter.

Del alle de andre grønnsakene i passende biter. Ha alt i en ildfast form, hell over oljen og dryss over gresskarkjernene. Vend godt rundt på grønnsakene og stek dem i ovn på 200 grader i rundt en halv time, kanskje litt mer.

Kok gjerne couscous og bland i grønnsakene, så får du en lun couscous-salat.

Bakte grønnsaker med gresskarkjerner og couscous

Legg igjen en kommentar

