Rask hirsegrøt

Hirse forbindes vel gjerne med barnemat, men jeg synes dette kornet er godt til voksenmat også.  Hirse er naturlig glutenfritt og inneholder masse jern. Du kan bruke hirse som siderett – kokt og blandet med grønnsaker, linser og krydder, eller som hovedrett eller lunsj, som for eksempel grøt.

Hirsegrøt smaker egentlig litt som risengrynsgrøt, og er fin å spise til både frokost, lunsj og middag. Også er det utrolig enkelt å lage. Til en sulten person trenger du:

  • 0,5 kopp hel hirse
  • 1,5 kopp vann
  • 1 kopp rismelk
  • salt

Skyll først hirsen grundig, i både kaldt og varmt vann. Dette for å få vekk bitterstoffene som naturlig finnes på kornene.

Kok opp vann og ha i hirsen. La småkoke til det nesten ikke er mer vann igjen. Ha så i rismelk, og småkok videre til du har en fast grøt. Smak til med salt.

Hvis du vil ha en enda mer risengrynsaktig grøt, kan du spe på med enda mer melk, og la grøten koke i 30-40 minutter.

Server med et smørøye (gjerne vegansk smør), kanel, hakket aprikos (eller andre tørkede frukter) og nøtter.

Jeg holder på å flytte for tiden, og kameraet mitt er pakket ned, så denne gangen blir det ikke noe bilde… Jeg kommer sterkere tilbake fra ny leilighet og ikke minst nytt kjøkken!

Advertisements

4 responses

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s