Etiopisk kikertgryte

Oppskriften på denne etiopiske kikertgryta er hentet fra Kjøttfri Mandag, men jeg har moderert den litt etter hva jeg hadde i skap og kjøleskap. Jeg må innrømme at jeg aldri har smakt etiopisk mat før, men det ble overraskende godt! Dette er sunn og billig mat som du også blir god og mett av.

  • 1 stor rødløk, finhakket
  • 1 fedd hvitløk
  • 1/2 squash, hakket
  • 2 gulrøtter, hakket
  • 1 potet, skrellet og hakket
  • 1/2 grønn chili
  • 1/2 ts paprikapulver
  • finhakket ingefær – på størrelse med det ytterste lillefingerleddet
  • salt
  • pepper
  • 1/2 ts malt spisskummin
  • 1/4 ts malt kardemomme
  • 3 ss tomatpuré
  • 1,5 boks kikerter
  • 4 dl vann

Varm olje i en stor kjele på medium varme. Stek løken og hvitløk myk, ca 5 min. Ha i squash, gulrøtter, potet og vann sett på lokk og kok videre i 10 min.

Ta kjelen av varmen og rør inn krydderet og tomatpureen. Ha i kikertene og kok opp igjen.

Reduser varmen og la det putre til grønnsakene er myke og smakene har satt seg, ca 30 min. Ha i litt ekstra vann om nødvendig. Server gjerne med couscous eller lignende. En klatt rømme setter ekstra god smak.

Etiopisk kikertgryte

 

4 responses

Legg igjen en kommentar

