Arme riddere

Arme riddere er perfekt kvelds- eller søndagskos. Her har du sjansen til å få brukt opp de siste tørre brødskivene du ellers ville kastet, og det gjenværende egget du ikke får brukt opp. Bruker du flytende honning i stedet for sukker, og frukt i stedet for syltetøy, har du også en ikke så verst sunn godbit som du kan nyte med god samvittighet. Husk – helgen er til for å nytes!
  • 1 egg (økologisk så klart!)
  • 1 skvett rismelk eller lignende
  • 2 ts flytende honning
  • 1 ts kardemomme
  • 1 ts kanel
  • 1 klype salt
  • 2 skiver gammelt brød

Bland egg, melk, honning og krydder godt i en bolle. La brødskivene ligge og bløtgjøres noen minutter i blandingen. Jeg vet at det helst skal være franskbrød i arme riddere, men det kjøper jeg aldri selv, så jeg ender alltid opp med grovbrød. Og jeg synes i grunn det fungerer veldig fint. Så lenge de får hvilt seg i eggeblandingen en stund, blir det alltid godt til slutt.

Skivene stekes så brune i en panne. Jeg pleier å servere de stakkars fattige ridderne med frisk frukt – alt etter hva jeg har tilgjengelig. Kiwi, jordbær, druer, epler… Og gjerne et lite dryss kanel på toppen. Dette er både sunnere og bedre enn med syltetøy.

Arme riddere med epleskiver og blå druer

 

Legg igjen en kommentar

