Vegetarisk pålegg – kidneybønnepostei med avocado

Jeg forsøker å spise så mye som mulig vegetarisk. Et punkt der jeg støter på utfordringer, er når det gjelder pålegg. Jeg er en sånn person som ha brød til frokost, og det er lenge siden jeg ble møkklei gulost som pålegg. Tartex er godt, men veldig dyrt. Syltetøy er sjelden særlig sunt. Frukt på brødskiva liker jeg godt, men det er fint med litt variasjon.

Bønnepostei med avocado på grovt brød.

Jeg lager derfor fra tid til annen mitt eget velsmakende pålegg. En av favorittene er kidneybønnepostei med avocado. Her får du de sunne fettsyrene til avocado sammen med proteinene til kidneybønnene. Og smaken blir fortreffelig.

  • 1/2 moden avocado
  • 1 boks kidneybønner
  • 2 ss tomatpurè
  • 1 ss urtesalt
  • persille eller gressløk
  • pepper

Enkelt og greit er det og. Du kjører rett og slett ingrediensene i foodprosessor til du har en jevn og fin postei. Husk bare å skylle bønnene først.

Du kan i grunnen variere dette pålegget i det uendelige. Bruk ulike bønner, linser eller erter, for eksempel sorte bønner, røde linser eller kikerter. Ha i hvitløk, stekt sopp, forskjellige urter, soltørkede tomater… Har du ikke avocado, dropper du det, og sper heller på med litt olivenolje.

(Dette er forsåvidt også raw food, sånn bortsett fra brødskiva da. Det betyr blant annet at næringsstoffene er godt bevart!)

3 responses

  1. Tilbaketråkk: Vegansk kikertpålegg | Sunn Middag

  2. Kombinasjonen kidneybønner og avokado hørtes veldig godt ut, men hvordan blir det med holdbarhet når man bruker avokado? Den blir jo brun og stygg, men det har kanskje ikke noe å si? Lurer på om å holde avokadoen utenfor vil øke holdbarheten …

Legg igjen en kommentar

