Miljøvennlig redesign: Brokkolipurè med erter og pasta + rosa råkostsalat

Noen ganger må man rett og slett rydde i kjøleskapet, og så blir man stående og lure på hva man skal bruke de halve grønnsakene og middagsrestene fra i går til. I dag hadde jeg en sånn dag. En halv brokkoli, en bitteliten rødbet, en gulrot og et eple lå ensomme og forlatte i kjøleskapet og ventet trofaste på å bli spist. En boks med kokt fullkornspasta fra i går hadde jeg og. Hva gjør en så? En tryller!

I selskap med frosne erter og vegesnitzel fra frysen, en dæsj creme fraiche og en klunk rismelk, ble kjøleskapsrestene mine en fullverdig middag!

Fabelaktig og fargeglad restemiddag!

Råkostsalat lagde jeg ved å rive en gulrot, et eple og den bittelille rødbeten. Søtt, godt og vidunderlig fargerikt!

Brokkolipurè med erter og pasta lagde jeg ved å koke brokkolibuketter møre i lettsaltet vann. Jeg hadde så i en halv kopp frosne, grønne erter og lot dem trekke sammen med brokkolien i et minutt. Jeg helte av vannet, hadde i en spiseskje creme fraiche og en skvett rismelk, og moste det hele til en jevn purè ved hjelp av stavmikseren. Deretter hadde jeg i kokt fullkornsmakaroni, varmet blandingen på svak varme i et par minutter. Deretter saltet og pepret jeg.

Snitzelen fra Hälsans Kök trengte bare steking i panne, ca. 5 minutter på hver side. Snitzelen finner du i frysedisken hos velassorterte matbutikker. (De er jo ferdigmat, og ikke superspennende på smak, men så absolutt greit en gang i blant, og spesielt når tilbehøret er så godt som dette.)

Og vips! Der hadde jeg finfin og fargerik middag på under et kvarter! Og det uten å gå på butikken!

2 responses

Legg igjen en kommentar

