Meksikansk pilaff

Pilaff/ palau/ palav/ polao/ pilau/ pilav, etcetera er i følge Wikipedia ris kokt i kraft, og er en matrett som er utbredt i mange land. Blant annet har Hellas, Afghanistan, Russland og Italia sine versjoner av retten. Alexander den Store skal visstnok ha fått servert pilaff i områdene som kalles Irak i dag, og hans soldater tok det så med seg hjem til Makedonia.

Nåja. Min pilaff er i bunn og grunn ikke en ekte pilaff, i og med at den ikke er kokt i kraft. Jeg har laget en meksikanskinspirert gryte som jeg har blandet med jasminris og byggryn. Jeg fant en oppskrift på den danske vegetarguru Kirsten Skaarups blogg Kødfri Fredag, som jeg har moderert noe. (Kødfri fredag er forøvrig er super blogg med mange gode og spennende vegetariske oppskrifter!)

Jeg lagde en diiger porsjon av denne juksepilaffen, så hadde jeg nok til lunch et par dager etterpå.

  • 1 dl jasminris
  • 1 dl byggryn
  • 1 rødløk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1 stor  paprika
  • 1/2 liten squash
  • et par stenger selleri
  • 1 frisk rød chili
  • 1 boks tomater
  • 3 ss tomatpuré
  • 1 boks borlottibønner
  • 1 boks mais
  • 1 ss kummin
  • salt
  • pepper
  • limesaft
  • persille

Pilaff ala Mexico

Kok ris og byggryn i ca 5 dl vann med salt i 25 minutter. Hakk løk og hvitløg og brun dem i litt olje. Skjær paprika, selleristang og squash i terninger, og chili i små biter. Stek dette i pannen sammen med løken til squash og paprika er møre. Tilsett så tomatpuré, borlottibønner og mais.

La bønnene bli varme og smak til med salt, kummin og limesaft. Vend risen i og servér retten, gjerne med et par skiver avocado på toppen. Dryss over hakket persille.

Hvis du synes det blir mye med både byggryn og jasmin, kan du godt droppe en av dem. Jeg hadde i begge deler fordi jeg hadde en liten risrest og en liten byggrynsrest, og tenkte «hvorfor ikke blande dem?». Jeg spiser generelt lite hvit ris, så jeg syns det var en fin måte å få brukt opp den siste jasminrisen jeg hadde igjen på.

Pilaff er en fin måte å få brukt opp rester. Her kan du egentlig bare bruke fantasien og ha oppi det du finner i kjøleskapet.

One response

Legg igjen en kommentar

