Gryte a la Tunis

Denne oppskriften fant jeg på (den gratis) iPhone-appen til Frukt.no. At  løk, kål, rosiner, kikerter og tomater skulle bli så himla godt sammen, er for meg en gåte, men dette er faktisk noe av det beste jeg har laget på lenge! I følge frukt.no har du etter en porsjon av denne himmelske middagsretten spist 2 av 5 av dagen, og det er jo ikke så verst!

Jeg endret litt på den, og hadde blant annet i litt hvitløk. Det passer jo til alt. Jeg prøvde å lage retten slik at det var nok til to. Vi ble imidlertid stappmette, og hadde mer enn nok igjen til niste når jeg skulle på natt-jobbing.

  • 1/2 løk
  • 1 fedd hvitløk
  • 1/2 hodekål
  • 1/2 rød spisspaprika
  • 1 ts gurkemeie
  • 1 ts kajennepepper
  • 1 boks hermetiske kikerter
  • saften av 1/2 lime
  • salt
  • 2 ss hakket frisk koriander
  • 1 ts malt kanel
  • 1,5 boks hakkede hermetiske tomater
  • 1 dl rosiner
Skjær løk, hodekål og paprika i tynne strimler. Stek løkstrimlene i olje over middels varme til de begynner å bli myke. Tilsett kål og dryss over salt. La blandingen godgjøre seg i ca. 5 minutter. Rør om av og til. 

Tilsett paprika, koriander, gurkemeie, kanel og kajennepepper og bland godt. Tilsett hakket tomat, kikerter og rosiner og la retten småkoke under lokk til grønnsakene er akkurat passe møre – ca. 20 minutter. Smak til med limesaft og salt.

Serveres sammen med ris, couscous eller fullkornsbulgur. I oppskriften fra frukt.no anbefalte de å drysse hakkete og ristete mandler over ved servering, og å servere retten sammen med fetaost. Jeg er ikke så stort fetaost-fan, så jeg sto over det, men mandler hørtes unektelig godt ut til.
Legg igjen en kommentar

