Spicy vegetarpizza med artisjokkhjerter og «rå» tomatsaus

Pizza på fredag er legendarisk. Og sånn passe syndig nå i januar. Men den kan lages både sunnere, mer spennende og mye bedre enn Big One. Og det tar i grunn ikke så lang tid. (I alle fall ikke hvis du får noen til å vaske opp etter deg.)

Tiden pizzaen tar på å heve, kan du bruke til noe morsomt. Som f.eks. å se en episode av Weeds eller lese litt eller gå en liten tur. (Eller hvis du vil spare tid: kjøp ferdig pizzabunn og rull ut. Det er ingen skam!)

Hva sier du til vegetarpizza med smakfulle artisjokkhjerter, spicy rå saus og små dryss av muggost? Den rå sausen blir utrolig frisk og smakfull. Blir det for eksperimentelt for deg? Dropp muggosten, men hiv for guds skyld på artisjokkhjerter. Du vil ikke angre! (Artisjokkhjertene får du kjøpt hermetiserte fra dagligvarebutikker med godt utvalg.)

Jeg lagde pizzabunn på min vanlige måte – på slump, med ca. 5 dl vann, 1 blokk fersk gjær, ca. 7 dl mel, litt salt, litt tørket oregano og en spiseskje olje. Jeg prøver alltid å ha i minst 1/3 grovt mel (sammalt spelt eller lignende) i pizzadeigen for å gi større metthetsfølelse. Så spiser man mindre, også er jo fiber så bra for deg:-)

«Rå» tomatsaus ble enkelt til ved å kjøre følgende ingredienser i foodprosessoren:

  • 1/2 gul løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1,5 boks plommmetomater
  • 1 rød chili
  • 1 pose fersk basilikum
  • 2 ss balsamicoeddik
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ss urtesalt

Etter å ha fått en fin, jevn saus av dette, silte jeg tomatsausen i en tett sil, slik at overflødig væske rant av, og jeg fikk en nokså fast masse igjen.

Pizza med artisjokkhjerter

Pizzabunnen forstekte jeg i 10 minutter ved 225 grader, før jeg tok den ut igjen og helte på tomatsausen, samt finhakket squash, purre og artisjokkhjerter delt i to. Det hele toppet jeg med Vellagret Jarlsberg og noen små biter med Norzola-ost. (Ved å bruke vellagret ost, oppnår du ikke bare god smak, men jeg opplever også at jeg har behov for å bruke mindre ost på pizzaen. En vinn-vinn-situasjon altså.)

Pizzaen stekte jeg ved 225 grader i ca 20 minutter, sånn omtrent. Serveres med en kald lagerøl og god samvittighet. Det er jo helg, og årets første jobbuke er overstått!

Legg igjen en kommentar

