Raw-frokost: Fruktgrøt

Raw Food kan diskuteres, men selv er jeg ovebevist om at vi alle har godt av å spise mer ubehandlet frukt og grønt. Jeg prøver derfor å få i meg mer råkost. Man trenger på ingen måte ta helt av og strebe etter å leve et liv med 100% rå mat. Men man kan jo forsøke å innføre et måltid pr. dag som er rått og vegansk? Det er både godt og sunt.

En svært enkel måte å innføre mer raw food i menyen på, er å starte med frokosten. Jeg har derfor i noen dager nå spist fruktgrøt til frokost. Det metter utrolig godt, og jeg føler at det gir meg en skikkelig kickstart på dagen.

Oppskriften er enkel. I mitt tilfelle gjør jeg det slik:

  • 1 selleristang
  • 1 appelsin eller eple
  • 1 banan

Rå fruktgrøt med appelsin, banan og selleri

Dette kjører jeg i foodprosessoren til det blir en grøtlignende masse. Grønnsakene kan du variere selv etter hva du har tilgjengelig. Kiwi og/eller pære er for eksempel godt. På toppen drysser jeg 1 spiseskje knuste linfrø og kanel.

Dette blir overraskende godt, selv med selleri! Og metthetsfølelsen varer lenge… (For min del var det litt vanskelig å venne seg til konsistensen. Men det er rett og slett en vanesak. Smaken blir uansett fortreffelig.)

Rå fruktgrøt med gulrot, eple, banan og solsikkefrø

Eller jeg gjør slik:

  • 1 skrelt gulrot
  • 1 skrelt eple
  • 1 banan

Her bruker jeg samme fremgangsmåte, med foodprosessorkjøring til det blir en fin grøt. Også her strør jeg kanel og linfrø over. En neve solsikkefrø ga litt ekstra krønsj til det hele.

Disse fruktgrøtene kan godt også spises som dessert eller som et mellommåltid. Jeg innbiller meg også at et dryss med rosiner og hakkede nøtter ville smakt alldeles utmerket.

Legg igjen en kommentar

