Superkjapp bulgursalat

Jeg hadde selvsagt glemt å kjøpe brød, og det var første arbeidsdag etter juleferien. Typisk! Da var det godt jeg hadde 10 minutter ekstra om morgenen, slik at jeg fikk tid til å lage til en skikkelig deilig lunsjsalat. Denne kan varieres i det uendelige – du tar ganske enkelt det du har av bønner, korn og grønnsaker i skap og kjøleskap, og smeller det hele sammen til en velsmakende miks.

I mitt tilfelle gjorde jeg det slik:

Jeg kokte opp noen desiliter vann. Når vannet kokte, hadde jeg i litt urtesalt og en halv kopp fullkornsbulgur. Jeg skrudde av varmen og lot bulguren godgjøre seg i fem minutter. Jeg helte så av vannet.

Bulgursalat

Mens bulguren kokte, hadde jeg litt olje, chilipulver og karripulver i en stekepanne. Når oljen var blitt varm, hadde jeg  i squash og gulrøtter i biter. Jeg strødde også litt pepper og salt over og et par soltørkede tomater i små biter. Jeg hadde også i noen spiseskjeer vann og en spiseskje tahini i panna sammen med grønnsakene. Det er viktig å ikke la grønnsakene steke/koke for lenge. Da blir de bare vasne. De skal være crunchy og fine. Etter noen minutter i panna, helte jeg det hele over i en boks, der jeg blandet dem godt sammen med bulguren og en boks med brune bønner som jeg hadde skylt godt.

Dette ble nok mat til både frokost lunsj og kvelds. Et kokt egg klarte jeg visst å trylle frem også, og vips hadde jeg et herremåltid! Dette er i grunn også ypperlig mat til å spise etter trening. Eller til middag. I det hele tatt når du vil.

Legg igjen en kommentar

