Spise ute: Resept

Atter en gang har jeg vært på Resept Cafe i Østervåg i Stavanger. Dette er en så fantastisk kafè at jeg stadig tilbakevender. Og Resept skuffer ikke. Jeg tror dette må være den beste vegan-restauranten i Norge? Jeg kan i alle fall ikke annet enn å skryte hemningsløst av dette stedet.

For uinnvidde betyr «vegan» at maten tilberedes uten animalske produkter av noe slag – det vil si uten kjøtt, melkeprodukter, egg og andre produkter laget av dyr. «Egg» lages av linfrø og vann, melk erstattes av havre/mandel-melk, etc. Det kan jo høres litt trist og kjedelig ut, men maten på Resept er virkelig alt annet enn kjedelig! Tvert imot! Jeg vil heller si at Resept lykkes i å gi meg spennende opplevelser med nye og uventede smaker hver gang jeg spiser der. Og dette altså helt uten kjøtt og annet som mange gourmander mener er helt uunnværlig. «Pøh», sier jeg til slike folk.

Ørkenburger på Resept

Min samboer og jeg var i utgangspunktet på Resept for å spise julemat. De har nemlig en fristende vegansk julemeny der nå i disse tider. Men da vi kom dit, og så menyen, fristet ørkenburgeren så mye at det bare måtte bli den… Og vi angret ikke. Den smakte nemlig alldeles utsøkt! Ørkenburgeren var inspirert av Midt-Østen, og laget av kikerter, grønne linser, gulrøtter og chili. Tilbehør: en fantastisk god jalapenoraita, deilig hummus og en sykt velsmakende tabboleh av bulgur.

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: folk som sier at vegetar/vegan-mat er kjedelig, bør ta seg en tur på Resept. Det bør i grunn også alle andre som er glad i god mat.

Legg igjen en kommentar

