Fantastiske fiskekaker!

Fiskekaker er en matrett jeg aldri har våget meg på å lage selv før. Men siden jeg fikk foodprosessor til jul, ble dette et prosjekt jeg bare måtte teste ut. Og for en positiv overraskelse det ble! Fiskekakene tok kort tid å lage, var kjempeenkle å få til, og de smakte helt perfekt! Dette skal jeg lage ofte! Denne gangen ble det en ikke-vegetarisk versjon med bacon, men jeg kommer helt sikkert til å teste ut kjøttfrie versjoner også, så stay tuned, som det heter. Baconet ga imidlertid en fin, røkt smak jeg likte godt.

Slik ble mine aller første fiskekaker laget:

  • 300 gram seifilet – kuttet i terninger
  • 1 ts salt
  • 1/2 gul løk – i terninger
  • 2 fedd hvitløk
  • 10 cm purre – hakket grovt
  • 1/2 paprika – i grove biter
  • 3 skiver Go’ og Mager Bacon
  • noen spiseskjeer melk
  • 1 ts potetmel
  • pepper

Det viktigste er visstnok å passe på at råvarene er kalde. Dette for at ingrediensene skal binde seg til hverandre lettere.

Kjør fisketerningene ca 20 sekunder på full guff  i foodprosessoren. Ha så i salt og la det guffe på i 10 sekunder til. Ha så i løk, hvitløk, purre, paprika og bacon og kjør maskinen til det blir en jevn blanding. Ha så i potetmel og spe med kald melk. Krydre med pepper.

Fiskekaker av sei med råkostsalat, brokkoli og potetmos

Form kakene med en fuktig skje i en våt hånd. Stekes i en blanding av olje og smør. Da får du en fin stekeskorpe. Stekes ca. 3 minutter på hver side.

Serveres med råkost, potetmos og eventuelt brun saus. Så enkelt var det faktisk! Med steking tar dette deg ikke særlig mer enn 20 minutter – så det er absolutt overkommelig, selv for travle familiemødre- og fedre!

One response

  1. Tilbaketråkk: Grønne fiskeburgere av lyr | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

