Burgere av sorte bønner og mais

Nå før jul blir det mye fett og kjøtt og usunn mat. Jeg lagde derfor burgere av sorte bønner i går. Det ble en stor suksess! Sammen med salat, guacamole og chilisaus ble det et kjærkomment «meksikansk» avbrekk fra alle julesmakene.
Jeg har endelig fått foodprosessor (en tidlig julegave), og jeg er så superfornøyd med den! Burgerne lagde jeg i foodprosessoren. Det var i bunn og grunn bare å hive i ingrediensene og kjøre maskinen på nesten full guff, og så var burgerne ferdige til å stekes. Utrolig enkelt!
  • 1/2 gul løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 2 kokte poteter
  • 1 gulrot
  • 1/2 boks mais
  • 1 boks sorte bønner (evt kok ønsket mengde selv i 30 minutter)
  • 1 rød chili
  • 1/2 paprika
  • urtesalt etter smak
  • 1 ss kummin
  • 2 ss potetmel

Stek løken myk i panna. Hakk de andre ingrediensene i nokså store biter og ha dem i foodprosessoren sammen med løk. Hvis du ikke har foodprosessor, fungerer det også greit å kutte alle ingrediensene i bittesmå biter og blande godt. Kjør prosessoren en stund til det har blitt til en fin, formbar masse.

Så steker du burgerne i en panne med litt olje til de har fått en fin farge på begge sider. Du kan også ettersteke dem i ovn i 10 minutter på 220 grader, for å sørge for at de blir stekte tvers gjennom.

Burgere med sorte bønner og mais

Mine burgere fikk «falafel-konsistens», det vil si at de gikk litt fra hverandre. Men det gjorde egentlig ingenting. Muligens ville de blitt fastere i konsistensen hvis jeg hadde hatt i et egg. Jeg spiste burgerne i pitabrød sammen med grønn salat, guacamole, rømme og chilisaus.

I grunnen kan du bruke alle slags bønner til å lage burgere som dette. Jeg synes imidlertid at de sorte bønnene passer veldig godt sammen med chili, kummin og guacamole.

Legg igjen en kommentar

