Grønnsakslapskaus

Lapskaus er god og sunn vintermat. Og vegetarisk lapskaus er ekstra sunt for deg!

Her kan du egentlig ha i de grønnsakene du har i kjøleskapet. Jeg liker å lage grønnsakslapskaus med kål og rotgrønnsaker. Vanligvis pleier jeg å ha i purre, men det hadde jeg glemt å kjøpe denne gangen. Pytt pytt, det ble godt likevel! Når jeg har rester av kokte byggryn eller kokt spelt, har jeg dette i mot slutten av koketiden.

Hvis jeg spiste kjøtt, ville jeg hatt røkte kjøttpølser i, som hadde gitt lapskausen røyksmak. Nå for tiden spiser jeg nesten bare vegetarisk, så jeg har i stedet i noen skjeer med røykekstraktet «Try Me Liquid Smoke«. Det gir en fin røyksmak. Jeg synes det er nettopp dette røykpreget som gjør lapskausen så god.

  • 1 liten gul løk
  • 1 liter grønnsaksbuljong
  • 1 neve hodekål
  • 2 poteter
  • 2 gulrøtter
  • 1/2 liten kålrot
  • 1/2 pastinakk
  • 1/2 sellerirot
  • 1/2 persillerot
  • purre
  • pepper og persille
  • evt 2 ss Liquid Smoke

Stek løken i litt olje. Ha i litt over halvparten av grønnsaksbuljongen, samt kålen, skåret i remser. La dette koke i noen minutter. Ha så i poteter kuttet i biter og la det koke litt til. Jeg liker at potetene er godt kokte, og nesten går litt i oppløsning, så jeg lar det koke en stund. Når potetene begynner å bli møre, har du i purre og rotgrønnsakene, som alle er kuttet i passende biter. Fyll på med grønnsaksbuljong, slik at det blir en passe konsistens. Ha også i spisesskjeene med Liquid Smoke, hvis du har.

Deretter er  det bare å koke til rotgrønnsakene er passe møre. Krydre så med pepper og persille.

Grønnsakslapskaus

Grønnsakslapskaus

One response

  1. Tilbaketråkk: Spis sunt og billig – det er mulig! | Sunn Middag

Legg igjen en kommentar

