Gulrotkake med nøtter og rosiner

Gulrotkake er saftig og godt. Og nesten umulig å ikke få den til! Og i helgene er det lov å spise så mye kake man vil. Det bestemmer nemlig jeg!
Denne gulrotkakeoppskriften fant jeg på Klikk.no, men jeg har endret den litt til å passe min smak bedre.
  • 4 egg (fra lykkelige høner!)
  • 3 dl sukker
  • 3 dl speltmel – 50/50 grov og fin
  • 2 ts bakepulver
  • 1 ss kanel
  • 1 ss kardemomme
  • 1 ts salt
  • 1 ts vaniljesukker
  • 5 ss olje
  • 5 dl revet gulrot (husk: økologiske gulrøtter gir mye bedre smak!)
  • 1 dl hakket hasselnøtt
  • 1-2 dl rosiner

Forvarm ovnen til 180 grader.

Pisk egg og sukker luftig, nesten til det blir hvitt. Ha i mel, kanel, kardemomme, vaniljesukker og bakepulver. Rør godt. Ha i smør eller olje, de revne gulrøttene, hasselnøttene og rosinene. Rør det godt inn.

Smør en rund kakeform. Hell i røra. Stek i ovnen i 45-55 minutter. Sjekk underveis om den blir for brun (legg eventuelt bakepapir over om du er redd den blir for brent).

Ta den ut av ovnen og løsne den fra formen. Avkjøl på rist. Legg en kjøkkenhånkle over. La kaka avkjøle seg helt før du begynner med glassuren.

Glasur

  • 250 g smøreost (f. eks snøfrisk eller philadelphia)
  • 1 ts vaniljesukker
  • 3 ss smeltet smør
  • 300 g melis

Rør sammen alle ingrediensene. Kaka må være helt avkjølt. Eventuelt kan du dele kaka i to og ha glasur i midten av kaka. Jeg er ingen mester i å dele kaker i to – det ender som regel med gråt og tenners gnissel. Jeg holdt meg derfor til å bare ha glasur på toppen.

 

Gulrotkake med osteglasur. Perfekt helgekos!

Legg igjen en kommentar

