Banankake med et hint av skogsbær

Denne oppskriften på banankake fant jeg i den flotte kokeboka «Vær så god – kokebok for deg som vil leve enklere og mer miljøvennlig». Det er min favorittkokebok tror jeg. For det er mer enn en kokebok. Den har i tillegg til gode, sunne og miljøvennlige matoppskrifter, tips og råd på veien til et mer miljøvennlig liv. Jeg har i alle fall aldri hatt så mye utbytte av en kokebok før.

Banankake er en flott måte å bruke opp gamle bananer på. Og det blir både saftig og godt. Med grovt speltmel i blir det også en litt sunnere kake. Jeg har endret litt på oppskriften, etter hva jeg hadde tilgjengelig, sånn på en søndagsettermiddag når butikkene var stengt. Det skulle egentlig være kesam eller rømme i denne kaka, men da jeg ikke hadde noen av delene, men derimot soyayoghurt med skogsbærsmak, ble det det i stedet. En må jo eksperimentere litt for at det skal bli gøy å være på kjøkkenet! Og resultatet? Kjempegodt! Et aldri så lite hint av blåbær gjorde ikke kaka til skamme, for å si det sånn.

  • 50 gram margarin
  • 2 egg
  • 2,5 dl sukker (Du kan også bruke sukralose. Da ville jeg nok hatt i ca. 1,5 dl.)
  • 2,5 dl speltmel – 50/50 sammalt og fint
  • 1 ts natron
  • 1 ss vaniljesukker
  • 2 modne bananer
  • 1 dl yoghurt med skogsbærsmak

Smelt margarin og la den avkjøles. Visp egg og sukker til eggedosis. Bland i mel, natron og vaniljesukker. Mos bananene. Rør i smeltet margarin, moste bananer og yoghurt.

Hell røra over i en liten form. Dryss eventuelt over litt hakkede valnøtter. Stek kaken på 2oo grader i 35- 40 minutter.

Banankake med skogsbæryoghurt

6 responses

    • Hei og tusen takk for fine ord! Håper du prøver noen av oppskriftene mine, og at du liker dem! Blir veldig glad for tilbakemelding i så fall! Og så moro at du ble inspirert til å bruke opp bananene dine! Å lage banankake av brune bananer er en fin måte å være miljøvennlig, spør du meg!

  1. Hei :) Så fin blogg du har! Men hvorfor vil du bytte ut sukker med sukralose (splenda)? Splenda er laget av sukker og tilsatt KLOR… Absolutt ikke å anbefale! Jeg ville heller brukt sukrin :)
    Skal sjekke ut siden din mer, oppdaget den akkurat!! Elsker blogger med sunne oppskrifter :)

    • Hei og takk for hyggelig kommentar! Det med sukralose var nytt for meg – jeg trodde faktisk at sukralose var en smule sunnere enn sukker, men der tok jeg visst skammelig feil! Takk for opplysningen! :-)

    • Så utrolig gøy å høre at kaka ble bra! Det er jo på grunn av sånne tilbakemeldinger at det er gøy å matblogge! Jeg må jo innrømme at det er et element av misjonering bak det hele ;-)
      Jeg er sikker på at yoghurt naturell fungerte vel så bra som soyaskogsbæryoghurt! Det hadde jeg jo bare i av mangel på noe annet! :-)

Legg igjen en kommentar

