Omelett er kjempelett!

Jeg syns omelett er deilig mat, men jeg har aldri helt klart å få det til skikkelig. (Noe som jo er direkte pinlig, for ALLE klarer jo å lage omelett?!) Den ble enten flytende på toppen, for tung i konsistensen, eller helt svidd under. Men nå har jeg funnet ut hva nøkkelen til en god omelett er. Nemlig: tålmodighet, svak varme og heftig visping av egg og melk! Da blir den perfekt! Og slik lager jeg den:
  • 3 egg
  • 3 gode «skvetter» havremelk eller lignende
  • urtesalt
  • pepper
  • persille

Egg og melk bør vispes grundig. Så har jeg bare i litt av det jeg finner i kjøleskapet. I dag hadde jeg noen kokte poteter jeg trengte å få brukt opp, så jeg begynte med dem. Deretter hadde jeg i:

  • champignon
  • paprika
  • purre
  • tynne skiver Castello-ost

Potetene stekte jeg fine og brune på sterk varme. Deretter hadde jeg i resten av grønnsakene, og satte ned kokeplata til det laveste hakket. Så helte jeg over den vispede eggerøra, og sørget for at eggene bredte seg godt rundt alle grønnsakene. Deretter la jeg skivene med Castello-ost på toppen.

Liker du andre ingredienser enn de jeg har beskrevet her, tar du i de. Men det jeg synes er fint med omelett, er at det er en utmerket måte å få brukt opp en del av maten du har liggende i kjøleskapet – sånn som de kokte potetene fra søndag, den litt slappe paprikaen og de fem centimeterne med purre som du nesten hadde glemt bort. Alt går! (Kanskje bortsett fra brunost. Det prøvde faren min seg på en gang. Det var ingen suksess…)

Stekes på lav varme under lokk til eggerøra på toppen har stivnet. Tålmodighet er cluet!

Omelett som en plett.

Legg igjen en kommentar

