Grov vegetarpizza med spinat

Da jeg var i Chicago i sommer, smakte jeg det jeg tror var den beste pizzaen jeg noen gang har smakt. Det var en sånn pizzasjappe hvor du bare kjøper et stykke av gangen gjennom et vindu i en vegg. Forventningene var ikke akkurat skyhøye, kan man si. Fyllet var kun spinat, rødløk og sopp, men du verden for en pizza! For en smak! Det er denne pizzaen jeg har prøvd å gjenskape hjemme i gamle Norge. Ikke så verst, den heller.

Pizza er jo en udødelig klassiker. Men i stedet for å kjøre i seg Norges nasjonalrett, Pizza Grandiosa, som er både tørr, trist og kjip – hva med å lage en pizza med grov speltbunn og ferske, sunne grønnsaker på toppen?

Bunn:

  • Ca. 5 dl lunkent vann
  • 1 pakke fersk gjær
  • Ca. 5 dl mel – 50/50 sammalt spelt og fin spelt
  • 1 ts salt
  • 1 ts olivenolje

Noen foretrekker å erstatte oljen med noen spiseskjeer pesto. Ikke så dumt det heller. Blandes og settes til heving på et lunt sted i en halvtime eller så.

Saus:

  • 1 boks tomatpure uten sukker
  • 3 fedd hvitløk
  • urtesalt
  • pepper
  • oregano/ pizzakrydder

Når du har bakt ut pizzaen og smurt over tomatsausen, er det klart for å ha oppå det du liker av grønnsaker. Jeg hakket opp gul snackspaprika, champignon og rødløk i små biter og strødde over. Deretter var det spinatens tur. Jeg brukte nesten en hel pakke fersk spinat. Jeg forvellet den ikke på forhånd, men innså raskt at det burde jeg gjort. Pizzaen ble god likevel, men jeg tror nok spinaten ville beholdt friskheten bedre ved forvelling.

(Forvelling av spinat er veldig enkelt: Legg spinaten i et dørslag og sett dem oppi kokende usaltet vann. Vannet må stå helt over spinaten. Beregn forvellingstiden til 2 minutter fra vannet koker opp igjen. Deretter flytter du spinatbladene fra kjelen og over i ny kjele med isvann til avkjøling. La dem ligge i isvannet i 2 minutter, for så å renne godt av på en rist eller papirhåndkle.)

Når du har hatt det du ønsker å ha på pizzaen, strør du til slutt et lag av mozarellaost over, samt pizzakrydder. La pizzaen steke i ovnen i ca. 30 minutter på 225 grader. Så er det bare å kose seg.

Spinatpizza. Hvem skulle trodd at det kunne være så godt?

 

Legg igjen en kommentar

