Rotgrønnsaker i ovnen. Igjen.

Nå bugner butikkene av nydelige rotgrønnsaker, og det bør man jo så absolutt benytte seg av! Rotgrønnsaker egner seg perfekt til å bakes i ovn. Da får de en deilig, søtlig smak. I tillegg er det jo utrolig enkelt. Her om dagen lagde jeg ovnsbakte rotgrønnsaker. De var så gode at de kunne spises som de var – kanskje bare med en liten klatt rømme til. Det blir også godt tilbehør til for eksempel fisk.

Ideen fikk jeg fra flinke Kirsten i Kødfrifredag. Hun kan virkelig kunsten å lage vegetarmat!

Jeg skjærte følgende grønnsaker i jevnstore terninger:

  • gulrøtter
  • kålrot
  • persillerot
  • pastinakk
  • sellerirot
  • poteter

Disse hadde jeg oppi en ildfast form. I tillegg hadde jeg i:

  • hvitløk (flere hele fedd)
  • fersk timian
  • urtesalt
  • pepper
  • god olivenolje
  • noen spiseskjeer med balsamicoeddik

Jeg drysset krydder over, og helte på litt olivenolje og balsamico. Jeg vendte så om litt i grønnsakene, og satte det i ovnen på ca. 220 grader. Så lot jeg det stå der og godgjøre seg i en god halvtime. Jeg tok ut formen av ovnen et par ganger mens den stekte og vendte om.

 

Rotgrønnsaker i form. God mat når høsten river og rusker utenfor!

2 responses

Legg igjen en kommentar

