Ovnsbakt paprika med bønne- og mozarellafyll

I går skrev jeg om en deilig bønnegryte her på bloggen. I dag er det på tide å komme med et forslag til hva man kan gjøre med eventuelle rester. Å redesigne mat er nemlig både økonomisk og miljøvennlig! Nordmenn hiver alt for mye mat hvert eneste år. Hadde vi spist opp maten vår i stedet for å kjøpe ny, kunne vi spart naturen for enorme utslipp hvert eneste år.

Det første jeg gjorde, var å sette ovnen på ca. 250 grader. Jeg kuttet så av toppen på 2 paprikaer (Du bruker så mange paprikaer du vil, alt etter hvor mye bønnegryte du har igjen fra dagen før). Deretter penslet jeg paprikaene med litt olje, og plasserte dem så i et ildfast fat. Jeg grillet dem deretter i ovnen i ca. 10 minutter. Har du grillelement, er dette riktigt tid for å bruke det.

Paprika med bønne- og ostefyll

Mens paprikaene ble grillet, tok jeg frem gårsdagens bønnegryterester, samt speltkornene jeg hadde ved siden av gryta. Jeg blandet dette med mozarellaost revet i små biter.

(Har du ikke bønnegyte fra i går, er jeg sikker på du har noe annet du kan fylle paprikaene med. Vegetarkjøttdeig med tacokrydder, gulrøtter og bønner, for eksempel. Eller rester fra onsdagens bolognesemiddag. Ta det du har i kjøleskapet! Bruk fantasien!)

Da paprikaene hadde fått litt «grillfarge», tok jeg dem ut av ovnen, og fylte dem med bønnegryte/mozarellablandingen.  På toppen la jeg noen små flak med mozarella, samt et par skiver modnet Jarlsbergost. Jeg drysset også over litt pizzakrydder. Jeg skrudde ned ovnen til 225 grader før jeg stekte det hele i ovnen i 20 minutter, til fyllet var blitt varmt og osten var blitt gyllen.

Serveres med for eksempel sukkererter og avocado med fersk pepper. (Avocado er virkelig en blitt en stor dille hos meg for tiden!)

One response

  1. Din ovnbagte paprika med bønnegryde og mozarella lyder rigtig godt, og den eller noget lignende vil jeg absolut prøve, men de halve avokado’er er bedre omvendte og med marinerede skaldyr i som forret. Prøv fx en marinade af lige dele knust hvidløg, revet ingefær og sweet chili sauce (ca 1 tsk. af hver) blandet med citronsaft, lidt sort peber og masser af hakket dild. Heri lægger du fx rejer og en lille skefuld fine ærter, som skal trække i køleskabet mindst 1 time og derefter fyldes i de halve avokado’er. Ristet brød dertil. Velbekomme.

Legg igjen en kommentar

