Hvilken fisk bør du velge?

Som mine lesere kanskje har fått med seg, er jeg opptatt av at maten jeg spiser er bra for miljøet og dyrene. Jeg spiser mest mulig grønnsaker – økologiske sådan. Jeg spiser nesten ikke kjøtt lenger, og hvis jeg spiser det, pleier jeg å velge økologisk. Fisk er det verre med. Jeg er glad i fisk, men jeg er ofte usikker på når jeg står i butikken med fisken i hånda om dette egentlig er et godt miljøvalg.

MSC-logoen. Med denne er du og miljøet sikret!

Nå har imidlertid WWF kommet med en fin liste over hvilken fisk det kan være lurt å velge. Jeg tror jeg skal skrive den ut og ha den i lommeboka. (I margen på høyre side finner du en lommebokvennlig versjon i pdf.) WWF opererer med «gul», «grønn» og «rød» fisk. Fargekodene indikerer hvor bra eller dårlig for miljøet denne fisken er. Et annet viktig stikkord er å velge fisk merket med MSC-merket. Dette merket garanterer at fisken du kjøper kommer fra bærekraftig havbruk.

Grønn fisk kan du spise med god samvittighet! Forvaltningen av disse artene er gode og miljøbelastningene små.

  • Østers
  • Tunfisk (albacore og skipjack) (MSC-merket)
  • Krabbe
  • Makrell (MSC-merket)
  • Kamskjell
  • Blåskjell
  • Hyse/ kolje (MSC-merket)
  • Sild (MSC-merket)
  • Sei  (MSC-merket)
  • Sardin
  • Reker (MSC-merket)
  • Alaska Pollock (MSC-merket)
  • Torsk (Barentshavet) (MSC-merket)

Gul fisk bør du være forsiktig med. Artene på gul liste kan det være knyttet bekyring til, men ikke alltid. Det kan være knyttet til miljøeffektene av oppdrett og/eller av fangstredskapene som brukes.

  • Ansjos
  • Kveite (oppdrett)
  • Laks (oppdrett)
  • Lange
  • Reker
  • Rødspette
  • Sjøkreps
  • Torsk (oppdrett)
  • Tunfisk (skipjack)
  • Ørret (oppdrett)
  •  

Rød fisk er arter som enten blir overfisket eller blir fanget på en måte som ødelegger miljøet.

  • Breiflabb
  • Hai og rokker
  • Kveite (viltfanget)
  • Kysttorsk
  • Norsk hummer
  • Pangasius
  • Scampi/ tropiske reker
  • Steinbit
  • Sverdfisk og marlin
  • Tilapia
  • Torsk (Nordsjøen)
  • Tunfisk (blåfinnet og gulfinnet)
  • Uer
  • Ål

Det er ikke helt lett å manøvrere i denne lista – jeg ser absolutt den. Men jeg synes det er vel verdt å ha dette i bakhodet. Det er jo utrolig trist hvis den fisken en kjøper, blir fisket på en slik måte at en bidrar til å true korallrev, havskilpadder og økosystemet i havet ved å kjøpe den. Eller at oppdretten fører til store forurensninger, som igjen kan føre til at generasjonene som kommer etter oss ikke kan nyte godt av all den deilige sjømaten vi har til disposisjon i dag.

Legg igjen en kommentar

