Helios gulrotkaker med ovnsstekte rotgrønnsaker

Helios Gulrotkaker. Mye bedre på innsiden enn de ser ut som på utsiden!

Jeg forsøker stort sett alltid å lage maten fra bunn av og vil helst unngå halvfabrikata. Men når halvfabrikata kan være så godt og tross alt såpass sunt som Helios sine versjoner av middagskaker, så har jeg egentlig ikke så dårlig samvittighet. I dag stekte jeg gulrotkaker til middag. De inneholder gulrot, purre, poteter, bygg, hvete, krydderurter, vegetabilsk buljong og havsalt. Ingen tilsetningsstoffer og annet humbug.

Posen inneholder et pulver som man blander ut med 2,5 dl vann. Jeg pleier å bruke ca 2 dl for å få en fastere konsistens. Jeg har som regel i et egg (økologisk!) for å gjøre det enklere å steke, og ellers annet jeg har i kjøleskapet som passer. Litt parmesanost, finhakket sopp, litt ekstra revet gulrot… Ja, jeg tar det jeg har for hånden. I dag ble det bare egg og parmesan. Deretter lot jeg blandingen stå og svelle litt, før jeg stekte små kaker. Kjempeenkelt!

Helios sine middagskaker får du kjøpt på Helios-butikker (selvsagt), men også på en del helsekostbutikker og økologiske dagligvarebutikker. Det finnes også rødbetkaker, middagskaker og kornkaker. Jeg tror middagskakene er min favoritt. Jeg vet at det kanskje høres kjipt ut med Heliosmiddag, men dette er faktisk skikkelig godt, og bør testes ut!

I dag lagde jeg ovnsstekte grønnsaker til å ha ved siden. (Liten porsjon til 2, eller nok til at 1 person blir skikkelig god og mett.) Jeg skar staver av:

  • 1 potet
  • 1 gulrot
  • 1 persillerot
  • 1 pastinakk

Jeg hadde grønnsakene i en ildfast form. Deretter dryppet jeg over litt olivenolje, salt, pepper og pizzakrydder og stekte det i ovnen i ca. 20 minutter på 200 grader. Jeg åpnet ovnen et par ganger og blandet grønnsakene litt for at de skulle bli jevnt stekt.

Gulrotkaker, ovnsstekte rotgrønnsaker og ikke minst hjemmedyrkede alfalfaspirer!

Blir det mer igjen av kakene, kan de fint brukes på brødskiva sammen med litt salat. Rotgrønnsakene kan du f.eks. ha i grønnsakssuppe, eller du kan blande dem med kokt potet og lage en rotmos til tilbehør til middag dagen etterpå.

2 responses

Legg igjen en kommentar

