Heit wok med Sriracha-saus

Sriracha er en thailandsk saus med chili, ingefær, hvitløk, eddik, sukker og salt, som av noen kalles en kulinarisk gaffatape. Eller tilbehørenes MacGyver, om du vil. Den kan altså brukes til alt. Det finnes mange lister på internett med haugevis av bruksområder for denne vidundersausen. Visstnok kan den brukes til alt fra å pusse messing og som lipgloss for å få fyldige lepper, til å spice opp kjøttkaker, oppå mørk sjokoladeis og i Bloody Mary.
 

Jeg er i alle fall enig i at den kan brukes til utrolig mye forskjellig. Selv bruker jeg den blant annet i woksaus. Den er god og heit, får frem svetteperlene på nesa og løser godt opp i halsen når man føler seg litt halvdårlig.
Til woksaus bruker jeg for eksempel:
  • 1 – 2 ss sriracha-saus
  • 2 ss østerssaus
  • saften fra en halv lime
  • masse fersk koriander

Del grønnsakene i staver eller små biter. Du kan for eksempel bruke kål, gulrøtter, purre, sukkererter, paprika og brokkoli. Brokkolien må da steke litt lenger enn resten. Husk å ikke steke for store mengder av gangen, og husk at wok-gryta skal være skikkelig varm før du har i grønnsakene. Og de skal ikke stekes for lenge. Grønnsakene skal nemlig være sprø – det er hele poenget!

Jeg pleier å koke litt nudler, ris eller byggryn som jeg har i når grønnsakene er ferdig stekt og woksausen hatt i. Før servering drysser jeg fersk koriander over.

Grønnsakswok med srirachasaus

Sriracha får du kjøpt i de fleste asiatiske matvarebutikker. Og når du først har kjøpt den, kan jeg nesten love deg at du blir avhengig!

Legg igjen en kommentar

