Om hvitløkens fortreffelighet

Nå som forkjølelsessesongen står over oss, kan det jo være lurt å minne om hvitløken! Den lille knollen er nemlig en kløpper på å kurere sykdom! Jeg måtte jobbe på lørdag, selv om jeg skulle hatt fri på grunn av en sengeliggende kollega. Det var gøy på jobb, men jeg kunne ikke la være å tenke: «Tenk om kollegaen min hadde spist mer hvitløk!»

Hvitløk (bilde fra forums.seedsavers.org)

Hvitløken (allium sativum) er både utskjelt for sin lukt og elsket for sin smak og sine helsebringende effekter. Selv elsker jeg hvitløk av hele mitt hjerte! Det er jo så GODT! Svært få ting slår for eksempel en skikkelig grov bruscetta med masse hvitløk og plommetomater!

Hvitløk har antibiotiske stoffer, og er en god venn av immunforsvaret. En undersøkelser jeg leste for en stund siden, fortalte at folk som har et jevnlig inntak av hvitløk, har 50% mindre sjanse for å bli syke! Og hvis man først blir syk, har man også større sjanse for å bli raskere frisk. Mitt tips når du kjenner at du begynner å bli forkjølet, er å spise hvitløk. Så mye du orker og har samvittighet til. I maten, men også rå. Man blir gjerne litt upopulær, men blås i det! Det må jo være bedre å lukte litt hvitløk enn at kollegene dine må steppe inn for deg fordi du ligger hjemme i senga?

Inntak av hvitløk kan også…

  • …redusere risikoen for kreft
  • …lette symptomene ved allergi
  • … redusere høyt blodtrykk

Noen tips:

  • Fersk persille motvirker lukten fra hvitløken.
  • En kokk lærte meg en gang at hvis du deler hvitløken i to og skjærer vekk «spiren» i midten, skal man visstnok unngå at man får hvitløksånde.
  • Er du redd for lukten, er det også mulig å kjøpe hvitløkstilskudd på apoteket eller helsekosten. Jeg har større tro på fersk løk, men selvsagt inneholder tilskudd også de helsebringende virkestoffene, så det er vel verdt en test.
One response

Legg igjen en kommentar

