Matauk: spireglass

Jeg har begynt som gartner. Spiregartner. Jeg har kjøpt meg en BioSnacky Glass Germinator – et spireglass. En enkel oppfinnelse som mer eller mindre består av et syltetøyglass med en sil på toppen og en innretning som gjør at den står litt skeivt. (Den kostet 99 kroner på min lokale økologiske dagligvarehandel . Du får nok også kjøpt den på nett. Eller du kan lage selv hvis du er litt handy av deg.)

Det er utrolig enkelt og veldig moro å gro sine egne spirer. Også er det sunt. Stort bedre blir det ikke!

Bio Snacky Glass Germinator

Foreløpig har jeg bare spiret alfalfaspirer. Alfalfaspirer inneholder både kostfiber og proteiner. Smaken er mild og nøtteaktig, og passer til det meste.

Først har jeg 2 spiseskjeer alfalfafrø oppi spireglasset. Så fyller jeg opp med vann og lar det stå i 8 timer. Deretter siler jeg av vannet, og lar glasset stå skeivt, slik at vannet renner ut. Så er det bare å skylle spirene to ganger til dagen og vente på at miraklene skal skje. For det er nå det blir gøy! To spiseskjeer frø forvandles nemlig i løpet av tre dager til å bli et glass fullt av deilige små spirer som man kan ha på brødskiva, i salaten, i suppa, i woken, som garnering med mye mer! 

Spirene bør stå varmt – mellom 18 og 22 grader. Hos oss sparer vi strøm, så vi har det ikke så varmt inne. Men frøene har spiret fint likevel, så det virker som de tåler en del. De bør stå i lyset, f.eks. i et lunt kjøkkenvindu. På denne måten får en den delikate, fine grønnfargen på bladene.

Jeg har store planer om å prøve  å spire andre ting. F.eks. linser, erter, bønner, korn… Noen som har noen andre forslag?

Økologiske alfalfafrø fra Helios
Etter bare 1,5 dag ser det slik ut inne i glasset.

En ser raskt resultater, og det er jo der halve moroa ligger. Selv synes jeg det er veldig gøy når jeg kommer hjem fra jobb og ser at spirene har vokst en hel haug siden sist. Det er jo ganske motiverende.

Dette må jo også være morsomt for barnefamilier å holde på med? Jeg husker i alle fall selv hvor stas jeg syntes det var å spise karsen jeg hadde plantet selv på barneskolen. Jeg er sikker på at det er mange barn som kan lære seg å like spirer når de får lov til å være med og dyrke dem selv og følge med på hvordan de vokser.

Legg igjen en kommentar

