Hjemmelaget sushi. Overraskende enkelt og godt!

Jeg tror veldig mange er redde for å lage sushi selv. Jeg vet ikke om det har noe med respekt for sushikokkyrket eller om folk bare antar at det er veldig vanskelig? Men kom an! Det trenger jo ikke engang koke fisken! Så hvor vanskelig kan det egentlig være?! Den som intet våger, intet vinner, osv. Det verste som kan skje, er jo at det ser ut som en treåring har laget maten. Smaken må da vel bli grei så lenge en velger gode råvarer?

Jeg satte i alle fall i  gang med freidig mot og kjøpte inn det jeg trengte:

  • soyasaus
  • wasabipulver (blandes ut med vann) eller wasabipasta
  • noro-papir
  • syltet ingefær
  • sushiris
  • sushieddik (ferdig krydret med salt og sukker for enkelthetens skyld)
  • fersk uer, laks og tunfisk.

De mer «eksotiske» ingrediensene kjøpte jeg på en asiatisk matbutikk, mens fisken kjøpte jeg i fiskedisken på nærbutikken min. At det ble nettopp laks, uer og tunfisk var fordi det var det de hadde ferskt. Hvis ikke måtte jeg kjøpt fisken for noen dager siden og fryst den (eller kjøpt frossen), for så å tine den opp igjen. Det hadde jeg ikke tid til. Tunfisken ga jeg forøvrig raskt opp, til tross for at den var dyrest. Den verken så god ut eller smakte godt! Jeg vet ikke eksakt hvor mye fisk jeg kjøpte inn. Jeg ba bare damen i fiskedisken om å skjære såpass at det ble nok fisk til to.

Noe av det du trenger: sushieddik, soyasaus, noropapir, wasabi, ingefær, bambusmatte og fisk. I tillegg trenger du sushiris. Hvis du bare vil lage vanlig nigiri sushi, dropper du noropapiret og bambusmatta.

Jeg kokte først risen. Dette kan det være lurt å starte med en stund før du blir dødelig sulten. For det er nemlig kjedelig å vente på at risen kjøles ned. Kjempekjedelig!

For å gjøre få 2 personer stappmette trenger du 3 dl sushiris. (Det er visstnok viktig at det er sushiris for at den skal bli klebrig nok.) Skyll risen veeeldig godt. La den så stå i en gryte med 6 dl vann i en halvtime før du skrur på varmen og lar den koke opp. Så skrur du varmen så lavt ned du kan, og lar den stå og putre i 10 minutter. Deretter tar du gryta av plata, for å la det hele stå og hvile seg i 10-20 minutter. Nå kan du ha risen over i en vid bolle. Den må ikke være av metall, for da kan det sette seg smak i risen. Metallsmakende ris er trolig lite godt. Rør så forsiktig inn sushieddiken. Jeg brukte ca 1/2 dl. Legg et fuktig håndkle over og la risen romtempereres.

Sushiris. Klebrig og fin.

Så er det egentlig bare å kutte fisken i skiver slik du vil ha dem. For sushi trenger du større stykker. For maki er det lurt å skjære strimler.

Jeg så på denne fine videoen for å lære meg å lage makirullene. Easy peasy! Nigiri-sushi ser du hvordan du lager her.

Så delikat! Og så enkelt! Jeg imponerte meg selv stort!

Stappmett! Det ble visst noen biter igjen til i morgen...!

Neste gang skal jeg avansere og lage enda bedre sushi! Jeg skal ha agurk og avocado til. Sesamfrø! Masse god fisk! Scampi! Jeg gleder meg til neste gang… Det blir ikke lenge til!

(Denne gangen satset jeg stort, og lagde både maki-sushi – de små kulene med tang rundt, og nigiri-sushi – risballer med fisk på toppen. Synes du det høres styrete ut med bambusmatte og noro-papir, lager du bare nigiri-sushi. Det blir vel så godt. Men det rare var faktisk at makien var enklere å få til enn nigirien!)

5 responses

  1. Tilbaketråkk: Sushi for dummies: Chirashi Sushi med ponzusaus og wasabimajones | Sunn Middag

    • Hei Marius!
      Jeg kjøper sushieddik, sushiris, noropapir, ingefær og wasabipulver på en asiatisk butikk – eller «innvandrerbutikk», som noen kaller det. Der har de i tillegg mye billigere soyasaus enn i den vanlige butikken.

Legg igjen en kommentar

